• čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2018
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Architektonická vizualizace ve virtuální realitě

Architectural visualization in virtual reality

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (3.084Mb)
review_111818.html (5.400Kb)
Author
Hložanka, Filip
Advisor
Reich, Pavel
Referee
Rujbrová, Šárka
Grade
A
Alternative metrics PlumX
http://hdl.handle.net/11012/81720
Altmetrics
http://hdl.handle.net/11012/81720
http://hdl.handle.net/11012/81720
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zaměřuje na nynější podobu virtuální reality a její využití v průmyslovém designu a architektuře. Je rozdělená do dvou částí. V první částí je popsána historie virtuální reality včetně fází vývoje a nejpopulárnějších produktů. Dále jsou v ní porovnány současné produkty virtuální reality dostupné pro uživatele spolu s technologiemi pro sledování pohybu uživatele a jeho interakce s virtuálním prostředím. Jsou v ní také vysvětleny problémy při zavádění virtuální reality do pracovního prostředí, a nakonec je uvedeno několik příkladů využití virtuální reality v průmyslu. Druhá část se zaměřuje na jednu z těchto možností využití virtuální reality – architektonickou vizualizaci, přičemž je v ní popsána její evoluce, jsou v ní porovnány softwarové možnosti pro její tvorbu a zobrazování, a nakonec je ukázán příklad přenesení reálné místnosti do virtuální podoby. Závěr se zaměřuje na možnosti rozvoje virtuální reality, výsledky porovnání softwarů pro architektonickou vizualizaci a proces tvorby příkladu vizualizace.
 
This thesis focuses on the current state of virtual reality technology and its use and possibilities in industrial design and architecture. It is divided into two parts. The first part describes the history of virtual reality technology, its phases and most popular products. It showcases the current consumer options in virtual reality technology and its specifications as well as the technology used for tracking the user's movement and receiving input. Furthermore, it also lists the problems with implementing virtual reality into a company environment and gives examples of some contemporary uses of virtual reality in the industry. The second part focuses on one of those uses – architectural visualization – by going through its evolution, comparing software options for its creation and experiencing. Lastly, an example of reproducing a real room into a virtual environment is shown and explained. The conclusion deals with the future possibilities of virtual reality, the outcomes of the architectural visualization software comparison and the creation process of the example visualization.
 
Keywords
virtuální realita, VR, průmyslový design, architektura, architektonická vizualizace, Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR, stereoskop, Sensorama, Damoklův meč, Cardboard, CAVE, vizuálně vyvolaná pohybová nemoc, latence, snímková frekvence, zorné pole, Blender, Cinema 4D, Autodesk 3ds Max, Unity, Unreal Engine, virtual reality, VR, industrial design, architecture, architectural visualization, Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR, stereoscope, Sensorama, Sword of Damocles, Cardboard, CAVE, visually induced motion sickness, latency, frame rate, field of view, Blender, Cinema 4D, Autodesk 3ds Max, Unity, Unreal Engine
Language
angličtina (English)
Study brunch
Angličtina v elektrotechnice a informatice
Composition of Committee
prof. Ing. Jaromír Brzobohatý, CSc. (předseda) PaedDr. Alena Baumgartnerová (místopředseda) Mgr. Pavel Reich, Ph.D. (člen) Mgr. Ing. Eva Ellederová (člen) Mgr. Petra Zmrzlá, Ph.D. (člen) prof. Ing. Vladislav Musil, CSc. (člen) M. A. Kenneth Froehling (člen) Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (člen)
Date of defence
2018-06-12
Process of defence
Student samostatně prezentoval svou bakalářskou práci dobrou angličtinou a pohotově zodpověděl všechny kladené otázky.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/81720
Source
HLOŽANKA, F. Architektonická vizualizace ve virtuální realitě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Collections
  • 2018 [418]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV