Konstrukční návrh zkušebního stavu s uzavřenou smyčkou toku momentu pro experimentální ověření parametrů převodových ústrojí

Loading...
Thumbnail Image
Date
ORCID
Mark
A
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstract
Práce se zabývá problematikou návrhu měřícího stavu pro experimentální stanovení NVH parametrů převodových ústrojí. Rozebrány jsou nejprve obecné poznatky z oblasti měření vibro akustiky. Následuje zhodnocení nejčastěji využívaných silových zařízení pro vyvozování reálných zátěžných stavů na měřených převodovkách. Podrobněji je zde mimo jiné rozebrán uzavřený silový okruh. V práci jsou dále postupně popisovány dva hlavní konstrukční celky složené z propojovacího členu a zkušební stolice. Oba zmíněné celky byly během návrhu optimalizovány především z pohledu jejich modálních vlastností, a to s využitím numerických simulací v softwaru ANSYS Workbench. Zahrnuty jsou zde taktéž pevnostní výpočty. Ty byly provedeny s využitím jak numerických, tak analytických výpočetních přístupů. Nepostradatelným výsledkem konstrukční práce je zpracování kompletní výkresové dokumentace, která je přílohou práce. V neposlední řadě je třeba uvést, že bylo provedeno a následně vyhodnoceno experimentální ověření vibrací a hluku na fyzicky zhotoveném propojovacím členu.
The thesis deals with the design of the experimental testing rig. Test rig is designed to measure NVH transmission parameters. First, basic knowledge of vibro-acoustic measurement is discussed. This is followed by an evaluation of the most commonly used power devices to derive real loads on measured gearboxes. In more detail, a back-to-back test rig is disassembled among other things. In the thesis are described two main components, which are composed of a connecting element and a test bench. Both components were optimized during the design due to their modal properties. Numerical modal analysis was performed in ANSYS Workbench software. The thesis also includes strength calculations performed using both numerical and analytical approaches. The indispensable result of the design work is the complete drawing documentation. Finally, measurements of vibrations and noise on the physically made connecting element assembly have been performed and subsequently evaluated.
Description
Citation
OTIPKA, V. Konstrukční návrh zkušebního stavu s uzavřenou smyčkou toku momentu pro experimentální ověření parametrů převodových ústrojí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Document type
Document version
Date of access to the full text
Language of document
cs
Study field
Automobilní a dopravní inženýrství
Comittee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (místopředseda) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. Jiří Kubíček (člen) Ing. Marek Bačovský (člen)
Date of acceptance
2018-06-13
Defence
Student přednesl obhajobu své práce a následně odpověděl na otázky oponenta práce Ing. Kamila Řeháka, Ph.D.: V práci při řešení modální analýzy využíváte přístup, kdy plochy pod hlavou šroubu pevně spojíte. Jaké jsou další možnosti řešení této oblasti a proč považujete tuto variantu za konzervativní? Prosím o popis multispektra získaného z mikrofonu. Jaký vliv má vážení filtrem A? Z hlediska následného měření akustického projevu převodovky se na měřené smyčce potýkáte s problémem přidaných odrazivých ploch stavu a druhé převodovky. Můžete nastínit řešení tohoto problému? Poté byly studentovi položeny tyto otázky: Jak byl měřen hluk soustavy? Na jakém principu fungují použité akcelerometry? Co je to akustický filtr A? V jaké frekvenci je lidské ucho nejcitlivější? Proč a jak byla volena zatežovací převodovka? Byly uvažovány přídavné jevy způsobené použitím spojovací hřídele s homokinetickými klouby? Jak byste postupoval při pevnostní kontrole v případě proměnného kroutícího momentu?
Result of defence
práce byla úspěšně obhájena
Document licence
Standardní licenční smlouva - přístup k plnému textu bez omezení
DOI
Collections
Citace PRO