• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aplikace rychlostní sondy se žhavenými drátky při měření rychlostního pole za automobilovou vyústkou

Application of an anemometric hot-wire probe to the measurement of a velocity field downstream of an automotive ventilation outlet

Thumbnail
View/Open
appendix-1.rar (9.472Mb)
final-thesis.pdf (5.202Mb)
review_108253.html (9.137Kb)
Author
Šíp, Jan
Advisor
Lízal, František
Referee
Tuhovčák, Ján
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá výzkumem proudění před benchmarkovou automobilní vyústkou. Pomocí termoanemometrie bylo detailně změřeno rychlostní pole v prostoru před vyústkou a vypočtena intenzita turbulence. Byla také provedena numerická simulace proudění vzduchu z vyústky pomocí programu STAR-CCM+. Dále byl zkoumán vliv okolních ploch simulujícími reálné prostředí automobilu na proudění vzduchu z vyústky. Diplomová práce obsahuje výpočet nejistot měření. Smyslem práce je získání komplexních dat o rychlostním poli a jejich následné využití k validaci numerických simulací.
 
This diploma thesis deals with the research of the flow in front of the benchmark automotive vent. Using thermoanemometry, the velocity field in the area in front of the vent was measured in detail and the intensity of the turbulence was calculated. Computational fluid dynamics of the air flow from the vent was also performed using the STAR-CCM + program. In addition, the influence of the surrounding surfaces simulating the real environment of the automobile on the air flow from the vent was investigated. The diploma thesis contains the calculation of measurement uncertainty. The purpose of this thesis is to obtain complex data on the velocity field and to use them for validation of Computational fluid dynamics.
 
Keywords
Termoanemometrie, CTA, drátková sonda, rychlostní pole, automobilní vyústka, numerická simulace, Reynolds-averager Navier–Stokes, Large Eddy Simulation, Hot Wire Anemometry, CTA, wire probe, velocity field, automotive vent, Computational fluid dynamics, Reynolds-averager Navier–Stokes, Large Eddy Simulation
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Technika prostředí
Composition of Committee
doc. Ing. Jaroslav Katolický, Ph.D. (předseda) prof. Ing. Miroslav Jícha, CSc. (místopředseda) prof. Ing. František Kavička, CSc. (člen) prof. Ing. Milan Pavelek, CSc. (člen) doc. Ing. Eva Janotková, CSc. (člen) Ing. Stanislav Patočka, Ph.D. (člen) Bc. Ing. Jan Fišer, Ph.D. (člen)
Date of defence
2018-06-14
Process of defence
Zodpovězeny dotazy oponenta DP. Prof. Pavelek se dotázal na způsob stanovení referenční teploty při provedených CTA měřeních. Doc. Katolický se dotázal, zda bylo provedeno porovnání rychlostních profilů před výustkou. Ing. Fišer se dotázal jak velikost výpočtové sítě ovlivňuje použití metody LES.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/82413
Source
ŠÍP, J. Aplikace rychlostní sondy se žhavenými drátky při měření rychlostního pole za automobilovou vyústkou [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Collections
  • 2018 [485]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV