Acceptability and sensory evaluation of energy bars and protein bars enriched with edible insect

Abstract
For consumers, one of the basic criteria of choosing a foodstuff, apart from nutritional values, is their taste and smell. In edible insect as a novel food, these criteria are not quite decisive. The main criterion in the Western countries is the acceptability of the food. This work deals with sensory evaluation of protein and energy bars, enriched with cricket flour from American and Czech producers, and their acceptability for consumers from the Czech Republic. The sensory evaluation was done using the questionnaire survey and a simple electronic nose. The survey has shown that edible insect bars are acceptable as a new type of food for consumers in the Czech Republic. Best rated by consumers were orange and pineapple flavour bars from the Czech manufacturer. Statistically significant difference was not detected between evaluation of the bars from the American and Czech manufacturers. Also, the difference between the bars of different flavours from the Czech producer was evaluated using a simple machine - a portable electronic nose. There was not a statistically significant difference between bars of different flavours from the American manufacturer. The positive contribution of the survey is that more than 80% of consumers are willing to consume food enriched with edible insect. This fact shows a change in public attitude to these foods.
Pro spotřebitele je jedním ze základních kritérií pro výběr potraviny, kromě nutričních hodnot, jejich chuť a vůně. V jedlém hmyzu jako nové potravě nejsou tato kritéria zcela rozhodující. Hlavním kritériem v západních zemích je přijatelnost potravin. Tato práce se zabývá senzorickým hodnocením proteinových a energetických tyčí obohacených o kriketovou mouku od amerických a českých výrobců a jejich přijatelností pro spotřebitele z České republiky. Smyslové hodnocení bylo provedeno pomocí dotazníkového průzkumu a jednoduchého elektronického nosu. Průzkum ukázal, že jedlé hmyzí tyčinky jsou přijatelné jako nový typ potravin pro spotřebitele v České republice. Nejlépe hodnocené spotřebiteli byly oranžové a ananasové chuti od českého výrobce. Statistický významný rozdíl nebyl zjištěn mezi hodnocením barů od amerických a českých výrobců. Rozdíl mezi barvami různých příchutí od českého výrobce byl také vyhodnocen pomocí jednoduchého stroje - přenosného elektronického nosu. Neexistoval statisticky významný rozdíl mezi tyčemi různých příchutí od amerického výrobce. Pozitivní přínos průzkumu je, že více než 80% spotřebitelů je ochotno konzumovat potraviny obohacené jedlým hmyzem. Tento fakt ukazuje změnu v přístupu veřejnosti k těmto potravinám. (automatický překlad)
Description
Citation
Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences. 2018, vol. 12, issue 1, p. 431-437.
http://www.potravinarstvo.com/journal1/index.php/potravinarstvo/article/view/925
Document type
Peer-reviewed
Document version
Published version
Date of access to the full text
Language of document
en
Study field
Comittee
Date of acceptance
Defence
Result of defence
Document licence
Creative Commons Attribution 3.0 Unported
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
Citace PRO