• čeština
    • English
  • English 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • FaVU
  • 2018
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • FaVU
  • 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Performativní zprostředkování a interpretace / Mezi návodem a dokumentací, mezi scénářem a záznamem

Performative meditation and interpretation / Between manual and documentation, between script and record

Thumbnail
View/Open
Posudek-Oponent prace-DeFelice_posudekoponenta_Cseres.pdf (405.8Kb)
Posudek-Oponent prace-DeFelice_posudekoponenta_Kuburovic.pdf (149.0Kb)
Posudek-Vedouci prace-Stanovisko s_kolitele_helia1.pdf (38.03Kb)
appendix-1.pdf (8.930Mb)
final-thesis.pdf (39.09Mb)
thesis-1.pdf (430.2Kb)
review_109848.html (1.811Kb)
Author
Helia De Felice, Jennifer
Advisor
Ruller, Tomáš
Referee
Cseres,, Jozef
Kuburovic,, Branislava
Grade
P
Alternative metrics PlumX
http://hdl.handle.net/11012/85354
Altmetrics
http://hdl.handle.net/11012/85354
http://hdl.handle.net/11012/85354
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá zasazováním zkušenosti do rámce, aktem zrození, opakování a škálou notací, a nakonec pojmem otevřená partitura (open score). Je zde sledováno několik cest, ve kterých se prezentované přístupy a záměry spájejí do základního konceptu zpracovávaní zkušenosti do partitury. Mezi různými styly a metodami ve vztahu k tomuto fenoménu jsou v práci prozkoumávány: hermeneutický přístup k interpretaci umění Hanse-Georga Gadamera v díle Pravda a metoda, estetická teorie Johna Deweyho v Art as Experience, vývoj notace a otevřené partitury, pravidla happeningu, slovní partitury (word score) a instrukce (event scores), forma manifestu a jeho role v umělecké praxi, návodné principy haiku, reperfomance jako odkaz k minulosti a sociální výzkum, rekonstrukce událostí jako sociálně angažované umění, umělecká praxe ve vztahu k legislativě, týkající se pozemkových práv a volného pohybu v krajině. Primárním cílem práce je odhalit proces redukce výchozí zkušenosti skrze uměleckou metodologii, ústící do konečné volně interpretovatelné práce, která má formu otevřené partitury.
 
This work deals with the framing of experience, the act of becoming, repetition, a notation spectrum, and, ultimately, the notion of the open score. Several avenues are pursued in which each of the various presented approaches and contemplations connect to the fundamental concept of the working of experience into a score. Among the various styles and methods which are investigated in relation to this phenomenon are Hans-Georg Gadamer’s hermeneutic approach to the interpretation of art in Truth and Method, John Dewey’s aesthetic theory in Art as Experience, the development of notation and the open score, the rules of the happening, word and event scores, the form of the manifesto and its role in artistic practice, the guiding principles of haiku, reperformance as legacy and social research, reenactment as socially engaged art, and artistic practice in relation to legislation concerning land access. The work’s fundamental concern is to reveal the process of reducing an essential experience through artistic methodology, resulting in a final open interpretable work in the form of an open score.
 
Keywords
otevřená partitura, notace, zkušenost, performance, interpretace, reperformance, rekonstrukce, manifest, open score, notation, experience, performance, interpretation, reperformance, reenactment, manifesto
Language
angličtina (English)
Study brunch
Umění ve veřejném prostoru a umělecký provoz
Composition of Committee
doc. Mgr.A Lenka Klodová, Ph.D. (předseda) doc. Mgr.art. Martin Piaček, ArtD. (člen) doc. Mgr. Vladimír Havlík (člen) doc. Mgr. Jozef Cseres, Ph.D. (člen) PhDr. Kaliopi Chamonikolasová, Ph.D. (člen) Mgr. Jana Písaříková, Ph.D. (člen) Mgr. Branislava Kuburovic, Ph.D. (člen)
Date of defence
2018-10-04
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/85354
Source
HELIA DE FELICE, J. Performativní zprostředkování a interpretace / Mezi návodem a dokumentací, mezi scénářem a záznamem [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění. 2018.
Collections
  • 2018 [4]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV