• čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
    • Deutsch
    • français
    • polski
    • українська
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2012
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • bakalářské práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2012
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metody snižování spotřeby moderních vozidel

Methods of reducing the consumption of modern vehicles

Thumbnail
View/Open
review_49235.html (7.943Kb)
final-thesis.pdf (3.488Mb)
Author
Kubeš, Filip
Advisor
Štětina, Josef
Referee
Pech, Ondřej
Grade
B
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
V tejto práci sú zhrnuté základné poznatky z termomechaniky spaľovacích motorov, pričom dôraz bol kladený na účinnosť spaľovacích motorov, tepelné obehy a ich popis pomocou teoretických a indikátorových diagramov. Je uvedená klasifikácia účinností a ich jednotlivé definície. V ďalšej časti sa práca zameriava na niektoré systémy používané v moderných vozidlách, ktoré zvyšujú účinnosť spaľovacích motorov a znižujú spotrebu paliva. Taktiež sa venuje koncepčným riešeniam, ktoré sú pripravované do sériovej výroby. Posledná časť práce sa sústreďuje na techniku úspornej jazdy a znižovanie jazdných odporov. Záver práce poukazuje na smer, ktorým sa bude vývoj automobilov uberať.
 
This thesis summarizes the basic knowledge of thermodynamics of internal combustion engines. Emphasis was put on engine efficiency and engine cycles, described by theoretical and indicator diagrams. It also introduces classification of engine efficiencies, and their respective definitions. The next section focuses on some systems used in modern vehicles, that improves engine efficiency and reduces fuel consumption. Moreover it includes conceptual solutions, that are in preparation for mass production. The last part of this thesis concentrates on economical driving techniques, and reduction of driving resistance. In conclusion, the thesis shows the direction of next development of automobiles.
 
Keywords
spotreba paliva, účinnosť, štart-stop systém, jazdné odpory, preplňovanie, variabilné časovanie ventilov, fuel consumption, efficiency, start-stop system, driving resistance, turbocharging, variable valve timing
Language
slovenština (Slovak)
Study brunch
Strojní inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jaroslav Katolický, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Michal Jaroš, Dr. (člen) doc. Ing. Zdeněk Kratochvíl, CSc. (člen) doc. Ing. Pavel Charvát, Ph.D. (člen)
Date of defence
2012-06-19
Process of defence
Student zodpověděl dvě otázky položené oponentem. - doc. Katolický vznesl dotaz k jízdním odporům a podílu jednotlivých typů odporů na celkovém jízním odporu. - doc. Katolický položil otázku: Jaké jsou termodynamické účinnosti jednotlivých typů spalovacích motorů? - dr. Charvát vznesl dotaz k motorům s proměnným kompresním poměrem a jejich činnosti. - doc. Kratochvíl položil dotaz k řízení kompresního poměru motoru.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/9576
Source
KUBEŠ, F. Metody snižování spotřeby moderních vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.
Collections
  • 2012 [546]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV