• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2009
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2009
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aplikace svařování třením v leteckých konstrukcích

Application of Friction Stir Welding in Aircraft Structures

Thumbnail
View/Open
appendix-1.zip (204.6Kb)
final-thesis.pdf (1.884Mb)
review_17065.html (8.487Kb)
Author
Šrubař, Martin
Advisor
Klement, Josef
Referee
Urík, Tomáš
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Slitiny hliníku řad 2XXX a 7XXX nejsou shledávány jako svařitelné s použitím tradičních metod svařování. Jsou však široce používány v leteckých a kosmických konstrukcích. Obvyklý způsob jejich spojování je pomocí nýtování. Nově vznikající technologie lineárního svařování třením rotujícím nástrojem (Friction Stir Welding - FSW) již ukázala slibné výsledky při svařování těchto slitin. V této práci jsme prozkoumali aplikace technologie FSW v leteckých konstrukcích zejména jako náhradu nýtování na panelech vyztužených stringery. Sestavili jsme výrobní postup pro daný panel a navrhli další kroky k jeho optimalizaci. Dále jsme sestavili znalostní bázi základních svařovacích parametrů a porovnali jsme nýtování a FSW na jednoduchém modelu využitím metody konečných prvků a s cílem identifikovat rozdíly v charakteru rozložení napětí v těchto vzorcích.
 
Aluminium alloys series 2XXX and 7XXX are not normally considered weldable by traditional methods. They are widely used as a part of aerospace structures. The common practise joining technology is riveting. Emerging technology of friction stir welding (FSW) has shown promising results in welding of these alloys. In this thesis we have investigated application of FSW technology in aircraft structures mainly as substitution of riveting on stringer reinforced panels. Manufacturing process steps were determined and further optimisation procedures were suggested. Knowledge base for setting basic welding parameters has been created and comparison of a sample of riveting and FSW technologies on a simple final element method model sample was examined in order to identify differences in stress distribution character in the riveted and FS welded samples.
 
Keywords
svařování třením rotujícím nástrojem, náhrada nýtování, 2024, 7075, FSW, parametry svařování, friction stir welding, riveting substitution, 2024, 7075, FSW, welding parameters
Language
angličtina (English)
Study brunch
Letadlová technika
Composition of Committee
prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (předseda) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Luboš Janko, CSc. (člen) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (člen) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen) Ing. Miroslav Pešák (člen) Ing. Václav Zajíc (člen) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (člen)
Date of defence
2009-06-15
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/11170
Source
ŠRUBAŘ, M. Aplikace svařování třením v leteckých konstrukcích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.
Collections
  • 2009 [436]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV