Statistické vlastnosti mikrostruktury dopravního proudu
Statistical characteristics of the traffic flow microstructure

Author
Advisor
Holcner, PetrReferee
Nagy,, IvanKumpošt,, Petr
Grade
PAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Současná teorie dopravního proudu předpokládá, že zde interagují pouze sousední vozidla. Toto východisko je legitimní, avšak vychází z možností vědy a techniky 50. let minulého století, které jsou v současnosti již překonány. Dnes je již zřejmé, že obecně probíhá interakce mezi vozidly na vzdálenosti větší (neboli mezi více vozidly), avšak zatím nebyl předložen postup, který by dokázal vzdálenost této interakce kvantifikovat. V této práci je předložena metoda, která s využitím nástrojů matematické statistiky a přesného měření časových odstupů jednotlivých vozidel umožňuje tyto interakční vzdálenost mezi více vozidly určit. Současně byla ověřena její platnost pro úzká hustotní pásma dopravního proudu. Podařilo se prokázat, že při vysokých hustotách dopravního proudu probíhá interakce minimálně mezi třemi po sobě jedoucími vozidly, u nižších hustot mezi čtyřmi až pěti vozidly. Výsledky práce mají dopad na vývoj nových mikroskopických modelů dopravního proudu a jejich verifikaci. The actual traffic flow theory assumes interactions only between neighbouring vehicles within the traffic. This assumption is reasonable, but it is based on the possibilities of science and technology available decades ago, which are currently overcome. Obviously, in general, there is an interaction between vehicles at greater distances (or between multiple vehicles), but at the time, no procedure has been put forward to quantify the distance of this interaction. This work introdukce a method, which use mathematical statistics and precise measurement of time distances of individual vehicles, which allows to determine these interacting distances (between several vehicles) and its validation for narrow densities of traffic flow. It has been revealed that at high traffic flow densities there is an interaction between at least three consecutive vehicles and four and five vehicles at lower densities. Results could be applied in the development of new traffic flow models and its verification.
Keywords
Dopravní proud, Model následného vozidla, Intearkce, K-means, Hustota pravděpodobnosti, GIG, Konvoluce, Kolmogorovúv-Smirnovúv test, Traffic flow, Car following model, Interaction, K-means, Probability density, GIG, Convolution, Kolmogorov–Smirnov testLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Konstrukce a dopravní stavbyResult of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/136992Source
APELTAUER, J. Statistické vlastnosti mikrostruktury dopravního proudu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. .Collections
- 2017 [34]