• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2019
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • dizertační práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2019
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simulace podmínek ve výpočtech aerodynamiky vozidel

Condition Simulation in Vehicle Aerodynamics Computation

Thumbnail
View/Open
Posudek-Oponent prace-0444_001.pdf (233.8Kb)
Posudek-Oponent prace-Cavoj_posudek_disertace.pdf (343.4Kb)
Posudek-Vedouci prace-stanovisko skolitele.pdf (36.11Kb)
final-thesis.pdf (7.118Mb)
thesis-1.pdf (2.156Mb)
review_113735.html (1.719Kb)
Author
Čavoj, Ondřej
Advisor
Píštěk, Václav
Referee
Sloupenský, Zdeněk
Popela, Robert
Grade
P
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Došlo k prověření několika oblastí odchylek CFD výpočtů od měření v tunelu i od skutečné jízdy. Ze srovnání metod simulace rotace kola plyne, že jednodušší stacionární přístupy někdy dokáží nahradit opravdovou rotaci kola, ale mohou být příliš citlivé na natočení kol. Pomocí srovnání proudových polí ve výpočtech a měření byl identifikován spodní úplav za koly jako klíčová oblast zájmu nejen při srovnávání metod, ale pro přesnost výpočtů obecně. Dále bylo prokázáno, že míra detailu pneumatiky a její deformace u kontaktu s vozovkou nemá na shodu s měřením velký vliv. Díky chybě způsobené absencí rotace pneumatiky byla identifikována bočnice pneumatiky jako místo odtržení proudění se zásadním vlivem na proudové pole i silové účinky. Bylo také potvrzeno, že zanedbávání úhlu náběhu při hodnocení aerodynamického odporu způsobuje jeho podhodnocení. Pro přesnější posouzení by bylo vhodné získat data z reálného prostředí i pro horší povětrnostní podmínky. Poslední zkoumanou oblastí byla radiální expanze pneumatiky, která způsobuje pokles koeficientu odporu s rostoucí rychlostí a mění obtékání zádě. Její zanedbávání proto může negativně ovlivňovat aerodynamický vývoj vozu.
 
Several types of discrepancies have been examined between CFD simulations, wind tunnel measurements and real world conditions. The results of different wheel rotation methods show that while stationary approaches can often substitute real unsteady wheel rotation, they can also be very sensitive to the exact angular positioning of wheel rims. Using both measured and computed flow fields, the lower part of wheel wake was identified as a key area, showing differences between rotation methods and sources of simulation errors in general. It was also shown that the level of detail in tyre geometry and its deformation near contact patch do not have a large impact on accuracy. Due to the absence of tyre rotation, the tyre sidewall was identified as an important place of flow separation with large effect on flow field and forces. Angle of attack study confirmed that assessing purely straight-line drag causes its under prediction compared to real-world values. This judgement would however benefit from obtaining data in more adverse conditions compared to those currently available. Finally, tyre radial expansion was investigated, causing a drop in drag with increasing vehicle velocity and altering the flow around the rear bodywork. Ignoring this effect can therefore negatively influence the aerodynamic development of a vehicle.
 
Keywords
CFD, sliding mesh, deformace pneumatiky, úhel náběhu, radiální expanze pneumatiky, CFD, sliding mesh, tyre deformation, angle of attack, tyre radial expansion
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Konstrukční a procesní inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. Josef Štětina, Ph.D. (předseda) Ing. Zdeněk Sloupenský, Ph.D. (člen) Ing. Robert Popela, Ph.D. (člen) prof. Ing. František Bauer, CSc. (člen) doc. Ing. Petr Porteš, Ph.D. (člen) doc. Ing. Miroslav Škopán, CSc. (člen)
Date of defence
2019-08-21
Process of defence
Práce byla řešena v úzké spolupráci s průmyslovým partnerem Škoda Auto. Její přínos je zejména v rozvoji modelování vozidel a jejich odporů metodami CFD.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/180702
Source
ČAVOJ, O. Simulace podmínek ve výpočtech aerodynamiky vozidel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.
Collections
  • 2019 [36]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV