Návrh zajištění stavební jámy hloubeného úseku tunelu na vysokorychlostní trati Brno-Přerov
Design of sheeting on a excavated section of tunnel on a high-speed line Brno-Přerov
Abstract
V první části práce jsou navrženy čtyři varianty zajištění stavební jámy hloubeného úseku tunelu. Jedná se o hřebíkovaný svah, pilotovou stěnu, hřebíkovaný svah v kombinaci s pilotovou stěnou a záporové pažení. Pro tyto konstrukce je v další části vypracována ekonomická analýza a je vybrána nejvýhodnější varianta. Vybraná konstrukce je následně podrobně analyzována. Podrobné řešení je provedeno metodou konečných prvků v programu PLAXIS. Jako materiálový model je vybrán Hardening Soil, kdy vstupní parametry byly stanoveny pomocí empirických vztahů z odborné literatury. Chování neogenních jílu, ve kterých je konstrukce navrhována, je uvažováno jako neodvodněné, typu Undrained A. V poslední části práce je popsán technologický postup provádění této konstrukce. In first part of the thesis are proposed four variants of retaining structures for deep excavation of cut-and-cover tunnel part. It is nailed slope, pile wall, nailed slope in combination with pile wall and soldier pile wall. For those structures is in following part carried out an economic analysis and the most cost effective variant is chosen. Chosen structure is further analyzed in next part. This analysis is carried out with finite element method in software PLAXIS. As a material model is chosen Hardening Soil model and input parameters were determined by empiric formulas from literature. Behavior of neogene clays, in which is the structure designed, is considered as undrained, by type Undrained A. In the last part of the thesis is described technological procedure of construction this retaining structure.
Keywords
Hřebíkovaný svah, pilotová stěna, záporové pažení, neogenní jíl, GEO5, metoda závislých tlaků, rozpočet, MKP, Undrained A, Hardening Soil, Nailed slope, pile wall, soldier pile wall, neogene clay, GEO5, subgrade reaction approach, budget, FEM, Undrained A, Hardening SoilLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Konstrukce a dopravní stavbyComposition of Committee
doc. Ing. Alexandr Rozsypal, CSc. - předseda, doc. Ing. Vladislav Horák, CSc. - místopředseda, Mgr. Alexandra Erbenová, Ph.D. - tajemník, Ing. Petr Svoboda, Ph.D. - člen, Ing. Vlastimil Horák - člen, Ing. Petr Lamparter - člen, doc. Ing. Lumír Miča, Ph.D. - člen, Ing. Věra Glisníková, CSc. - člen, Ing. Jiří Boštík, Ph.D. - člen,Date of defence
2020-01-28Process of defence
Student Bc. Jiří Umlauf seznámil komisi s obsahem diplomové práce s názvem "Návrh zajištění stavební jámy hloubeného úseku tunelu na vysokorychlostní trati Brno-Přerov". Poté reagoval na otázky a připomínky plynoucí z posudků vedoucího a oponenta diplomové práce. Dále odpovídal na tyto dotazy předsedy a členů zkušební komise: Jsou hodnoty modulů přetvárnosti u jílů reálné? Jaké měl autor důvody pro jejich zvýšení? Byla ve výpočtech uvažována podzemní voda? Z jakého důvodu autor navrhuje kromě hřebíkování i kotvy? Jaké je umístění kotev vůči sobě a je správná stejná délka ve všech částech? Otázky položené v rámci obhajoby diplomové práce zodpověděl student výborně.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/184230Source
UMLAUF, J. Návrh zajištění stavební jámy hloubeného úseku tunelu na vysokorychlostní trati Brno-Přerov [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. 2020.Collections
- 2020 [811]