Genderové stereotypy v herním prostředí
Gender Stereotypes in Gaming Environment
Author
Advisor
Sedláček, PavelReferee
Šedrlová, MagdalenaGrade
DAlternative metrics PlumX
http://hdl.handle.net/11012/190360Altmetrics
http://hdl.handle.net/11012/190360
http://hdl.handle.net/11012/190360
Metadata
Show full item recordAbstract
Předmětem této bakalářské práce je analýza genderových stereotypů ve vypravěčské linii a designu videoher. Jsou zde také vyjmenovány klíčové historické momenty pro zásadní pochopení videoherního průmyslu a přítomnosti genderových stereotypů v něm. Dává příležitost vidět, jak události v reálném světě a veřejné mínění ovlivňují videohry a vytvářejí nebo snižují genderové stereotypy v nich. Teze nabízí vhled do problematiky nadměrné sexualizace mužů i žen, včetně toho, jak může ovlivnit vnímání sebepojetí u různých lidí. Otázka sexualizace je posuzována z několika pohledů, mezi nimiž existuje kulturní rozdíl mezi východními a západními zeměmi. V této práci je navíc představen seznam stereotypních genderových rolí, do nichž jsou lidé často zařazováni. Přináší světlo na důsledky, které z rolí vyplývají. This bachelor thesis deals with the analysis of gender stereotypes in the storyline and design of video games. Having been essential for the understanding of the video game industry and the presence of gender stereotypes in it, there are also listed key historical moments. It gives an opportunity to see how real-world events and public opinion influence video games, and produce or reduce gender stereotypes in them. The thesis offers an insight into the matter of over-sexualisation of both men and women, including how it may affect a self-perception of various people. The issue of sexualisation is considered from several perspectives, among which there is a cultural difference between East and West countries. Moreover, a list of stereotypical gender roles into which people are often put is presented in this paper. It brings light onto the consequences that emerge from the roles.
Keywords
Videohry, herní průmysl, sexualizace, gender, stereotypy, role ve společnosti., Video games, game, video games industry, male, female, men, women, gender, stereotype, role.Language
angličtina (English)Study brunch
Angličtina v elektrotechnice a informaticeComposition of Committee
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D. (předseda) Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D. (místopředseda) Mgr. Pavel Sedláček (člen) Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D. (člen) prof. Ing. Jaroslav Boušek, CSc. (člen) Mgr. Bc. Dagmar Šťastná (člen)Date of defence
2020-06-23Process of defence
Student přednesl relativně zdařilou obhajobu. Zodpovězení otázek oponentky mu však činilo značné potíže. Otázky: Explain the concept of victim-blaming and justify (or discard) your claim that "any reasons for violence, except that the abuser is aggressive and unstable, are unaccepted.” Explain the different mechanics/reasons behind the fetishization of male vs. female characters.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/190360Source
PAPUSHA, V. Genderové stereotypy v herním prostředí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.Collections
- 2020 [427]