Terminál Unkovice VRT
Railway Station Unkovice HSR
Abstract
Cílem diplomové práce je kompletní dispoziční návrh přestupního terminálu na plánované vysokorychlostní trati Brno – Břeclav. Práce se věnuje kolejovému řešení ve stanici s odbočkou na vysokorychlostní trať vedoucí do Znojma. Zřizuje se nová přístupová komunikaci k terminálu, která se připojuje k upravovaným stávajícím pozemním komunikacím. U výpravní budovy je navržen parkovací dům, zastávky pro autobusy, půjčovnu aut, stání pro invalidy, motorkáře, taxi služby i cyklisty. The objective of the diploma thesis is to design the layout of the railway station on the planned high-speed track Brno – Breclav. The thesis focuses on the station layout including the junction with a branch of high-speed track to Znojmo. New service road to railway station, connected to existing roads, is designed. The station layout design includes a carpark, bus stops, car rental, parking for the disabled, bikers, taxi services and cyclists.
Keywords
Vysokorychlostní trať, zhlaví, spojka, předjízdná kolej, terminál, parkoviště, pozemní komunikace, odbočení, geometrické parametry koleje, nástupiště, podchod, High speed rail, junction, railway overpass, track, railway station, carpark, road, branch, geometry parameters of the track, platform, underpassLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Konstrukce a dopravní stavbyComposition of Committee
doc. Ing. Martin Lidmila, Ph.D. - předseda, prof. Ing. Jaroslav Smutný, Ph.D. - místopředseda, Ing. Erik Dušek - tajemník, Ing. Jan Valehrach - člen, Ing. Leopold Hudeček, Ph.D. - člen, Ing. Radovan Kovařík - člen, Ing. Radim Wrana - člen, Ing. Richard Svoboda, Ph.D. - člen,Process of defence
Studentka Bc. Petra Machová nejprve prezentovala svoji závěrečnou práci s názvem Terminál Unkovice VRT. Dále byl přečten posudek vedoucího práce a posudek oponenta. Otázka: Z jakého důvodu byla zvolena orientace terminálu výpravní budovou, přednádražím a přístupovými komunikacemi směrem "od obce" Hrušovany u Brna? Odpověď: Polohu jsem zvolila s ohledem na množství zemních prací, protože stanice je v tomto místě ve vysokém náspu a terén se svažuje směrem doleva (k Hrušovanům u Brna). Otázka: Jaká jsou specifika navrhování nástupišť ve stanicích na VRT? U kterých kolejí je možné je zřizovat, jaká by měla být jejich délka, jaké a jak kapacitní by měly být přístupy pro cestující, jaké jsou bezpečnostní prvky chránící osoby na nástupišti? Odpověď: Minimální šířka 4 m, lze je zřizovat u hlavních kolejí pouze do 200 km/h, jinak musí být u předjízdných kolejí. Délka nástupišť odpovídá používaným vlakovým soupravám složeným ze dvou jednotek. Studentka rozdělila různé druhy přístupu na nástupiště včetně výhod a nevýhod. Dále popsala způsoby, jak se chrání osoby na nástupišti. doc. Lidmila: Jak jste určila kapacitu parkovích míst u terminálu? Kde se vezme tolik aut? Proč je terminál zrovna tady? Odpověď: Ze zadání DP. Vedoucího práce okomentoval doplňující dotazy. doc. Lidmila: Vysvětlete mi terminologii, jestli se jedná o terminál, nádraží nebo základnu? S jakou normou jste pracovala? Odpověď: Studentka popsala, z čeho se terminál skládá a jak se podle ní označuje. Přiznala, že pracovala s pracovní verzí nové normy na geometrii. dr. Svoboda: Jak jste došla ke kapacitám doplňujících parkovacích ploch terminálu? Jak jste řešila přístupové komunikace? Odpověď: Studentka vysvětlila, jak ke kapacitám parkování u terminálu došla. Popsala řešení přístupových komunikací. Ing. Valehrach: Byl uvažován mimorúrovňový přístup "suchou nohou" k parkovacímu domu? Odpověď: Nebyla, ale není problém vybudovat zastřešení. dr. Svoboda: Jak bylo řešeno odvodnění terminálu? Odpověď: Odvodnění železniční stanice bylo řešeno podrobně pomocí trativodů a zbytek komunikací a ploch řešen nebyl. Ing. Wrana: Řešila jste v příčných řezech odvodnění kolejiště? Odpověď: Studentka vysvětlila, že ukazovaný příčný řez byl v místě podchodu, a popsala, jak je řešen detail trativodu a asfaltových konstrukčních vrstev.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/196007Source
MACHOVÁ, P. Terminál Unkovice VRT [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební. .Collections
- 2020 [796]