• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jednoválcový dvoudobý motor motocyklu třídy enduro

Single-Cylinder Two-Stroke Engine for Enduro Motorcycle

Thumbnail
View/Open
appendix-1.rar (3.406Mb)
final-thesis.pdf (5.240Mb)
review_80298.html (9.813Kb)
Author
Koten, Stanislav
Advisor
Drápal, Lubomír
Referee
Janoušek, Michal
Grade
B
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá konstrukcí motocyklového dvoudobého spalovacího motoru. Konkrétně se jedná o závodní motor pro třídu Enduro o zdvihovém objemu 250 cm3, upravený pro zástavbu do podvozku s extrémně dlouhou kyvnou vidlicí dle patentu Františka Krňávka. V úvodu jsou stručně popsána pravidla třídy E2 a rozebrána konstrukční řešení pohonných jednotek této třídy. Následuje návrh a výpočet potřebných parametrů motoru. Dále je pozornost věnována detailnímu výpočtu trvanlivosti hlavních ložisek. V další části je podrobně popsána konstrukce klikového mechanizmu, válce, hlavy, výfuku, přívěry a sacího ventilu. Závěr se zabývá zástavbou ostatních částí motoru.
 
This thesis deals with the construction of two-stroke motorcycle engine. Specifically, the racing engine for the Enduro class with a displacement of 250 cm3, adapted to be mounted in a chassis with extremely long swingarm according to patent of Frantisek Krnavek. The introduction briefly describes the E2 class rules and discussed design powertrain solutions of this class. Following design and calculation of required motor parameters. Further attention is devoted to detailed calculation of main bearings lifespan. The next section describes in detail the construction of the crank mechanism, cylinder head, exhaust pipe, power valve and reed valve. Conclusion deals with location of other engine parts.
 
Keywords
enduro, E2, dvoudobý motor, jednoválcový motor, Krňávek, konstrukce motoru, trvanlivost, enduro, E2, two-stroke engine, single cylinder engine, Krnavek, engine design, durability
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrství
Composition of Committee
doc. Ing. Miroslav Havlíček, CSc. (předseda) doc. Ing. Pavel Novotný, Ph.D. (místopředseda) Ing. Rudolf Franz (člen) Ing. Karel Štěpánek (člen) Ing. Marek Slovák (člen)
Date of defence
2015-06-16
Process of defence
Diplomant seznámil komisi s průběhem řešení a výsledky své diplomové práce, zodpověděl otázky oponenta a v rámci rozpravy k diplomové práci zodpověděl následující dotazy zkušební komise: Zdá se Vám dosažený součinitel bezpečnosti dostatečně vysoký? Proč máte drážku a pero, když uvažujete přenos momentu pomocí třecích sil? Chodí jehličková ložiska přes hrany vyústění mazacích kanálů?
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/39814
Source
KOTEN, S. Jednoválcový dvoudobý motor motocyklu třídy enduro [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Collections
  • 2015 [428]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV