Rotace kola ve výpočtech externí aerodynamiky
Wheel rotation in external aerodynamics computations
Abstract
Zámerom tejto diplomovej práce je výskum vplyvu kvality objemovej siete, modelov turbulencie a modelov rotácie kolesa na aerodynamické koeficienty rotujúceho kolesa. Veľká pozornosť je venovaná nezávislosti výsledkov simulácií od detailnosti siete a správnemu modelovaniu medznej vrstvy. Následne je najvhodnejší turbulentný model aplikovaný na výskum vplyvu rotujúceho kolesa na aerodynamický odpor a vztlak na prednej a zadnej náprave osobného automobilu v porovnaní so stacionárnym kolesom. The aim of the master’s thesis is an investigation of volume mesh quality, turbulent models and models of rotation and their influence on aerodynamic coefficients of rotating wheels. Mesh independence study and near-wall prism layer modelling are also of high importance. Subsequently, the appropriate turbulent model is used for research of wheel rotation on drag and lift on a front and rear axle of the vehicle compared to the stationary case.
Keywords
aerodynamický odpor, CFD, turbulentné modely, nezávislosť na sieti, medzná vrstva, MRF, SM, rotujúce koleso, aerodynamic drag, CFD, turbulent models, mesh independence, prism layer, MRF, SM, rotating wheelLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrstvíComposition of Committee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Radim Dundálek, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. David Kollhammer, Ph.D. (člen)Date of defence
2015-06-17Process of defence
Student při obhajobě práce zodpovídal následující dotazy: Mění se vliv rotujících kol na aerodynamické vlastnosti vozidla se světlou výškou? Pokud ano, tak jak? Které základní parametry kola ovlivňují celkové aerodynamické charakteristiky vozidla? Jaký má v experimentálním prostředí vliv rotace kol na koeficient aerodynamického odporu? Z jakého důvodu dochází na některých vozech k přetažení karoserie přes zadní kola? Při jakých rychlostech dochází k radiální expanzi pneumatiky o 6 až 8 mm? Jdou požadavky na aerodynamický odpor pneumatiky a na odvod vody proti sobě?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/40406Source
PÁLEŠ, P. Rotace kola ve výpočtech externí aerodynamiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.Collections
- 2015 [428]