• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2015
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rotace kola ve výpočtech externí aerodynamiky

Wheel rotation in external aerodynamics computations

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (3.705Mb)
review_83432.html (8.501Kb)
Author
Páleš, Patrik
Advisor
Čavoj, Ondřej
Referee
Vančura, Jan
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Zámerom tejto diplomovej práce je výskum vplyvu kvality objemovej siete, modelov turbulencie a modelov rotácie kolesa na aerodynamické koeficienty rotujúceho kolesa. Veľká pozornosť je venovaná nezávislosti výsledkov simulácií od detailnosti siete a správnemu modelovaniu medznej vrstvy. Následne je najvhodnejší turbulentný model aplikovaný na výskum vplyvu rotujúceho kolesa na aerodynamický odpor a vztlak na prednej a zadnej náprave osobného automobilu v porovnaní so stacionárnym kolesom.
 
The aim of the master’s thesis is an investigation of volume mesh quality, turbulent models and models of rotation and their influence on aerodynamic coefficients of rotating wheels. Mesh independence study and near-wall prism layer modelling are also of high importance. Subsequently, the appropriate turbulent model is used for research of wheel rotation on drag and lift on a front and rear axle of the vehicle compared to the stationary case.
 
Keywords
aerodynamický odpor, CFD, turbulentné modely, nezávislosť na sieti, medzná vrstva, MRF, SM, rotujúce koleso, aerodynamic drag, CFD, turbulent models, mesh independence, prism layer, MRF, SM, rotating wheel
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Automobilní a dopravní inženýrství
Composition of Committee
prof. Ing. František Bauer, CSc. (předseda) doc. Ing. Zdeněk Kaplan, CSc. (místopředseda) Ing. Radim Dundálek, Ph.D. (člen) Ing. Jiří Koláček (člen) Ing. David Kollhammer, Ph.D. (člen)
Date of defence
2015-06-17
Process of defence
Student při obhajobě práce zodpovídal následující dotazy: Mění se vliv rotujících kol na aerodynamické vlastnosti vozidla se světlou výškou? Pokud ano, tak jak? Které základní parametry kola ovlivňují celkové aerodynamické charakteristiky vozidla? Jaký má v experimentálním prostředí vliv rotace kol na koeficient aerodynamického odporu? Z jakého důvodu dochází na některých vozech k přetažení karoserie přes zadní kola? Při jakých rychlostech dochází k radiální expanzi pneumatiky o 6 až 8 mm? Jdou požadavky na aerodynamický odpor pneumatiky a na odvod vody proti sobě?
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/40406
Source
PÁLEŠ, P. Rotace kola ve výpočtech externí aerodynamiky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.
Collections
  • 2015 [428]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV