• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2011
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  • 2011
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simulace poslechového prostoru, azimutu a vzdálenosti zvukového zdroje pro vícekanálové ozvučovací systémy

Simulations of auditory space and azimuth&distance of sound source, for multichannel sound systems

Thumbnail
View/Open
appendix-1.zip (72.49Kb)
final-thesis.pdf (1.822Mb)
review_39985.html (7.738Kb)
Author
Orlovský, Kristián
Advisor
Balík, Miroslav
Referee
Schimmel, Jiří
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Táto práca je zameraná na simuláciu posluchového priestoru. Popisuje najčastejšie používanú panoramovacú metódu, ktorou je vektorová metóda. Ďalej sa zaoberá obrazovou metódou, ktorá umožňuje výpočet parametrov priamej zvukovej vlny a zvolený počet odrazených zvukových vĺn v pravouhlej miestnosti. Túto metódu porovnáva s metódou ray-tracing, taktiež často používanou. Študuje problematiku frekvenčne závislej zvukovej pohltivosti materiálov pri odrazoch zvukovej vlny od steny. Na základe týchto poznatkov sú navrhnuté vo vývojovom prostredí MATLAB dve applikácie. Jedna slúži na simulovanie virtuálneho zvukového prostredia. Druhou je aplikácia pre panoramovanie azimutu a vzdialenosti zdroja zvuku.
 
This thesis is aimed at simulation of auditory space. It describes the most frequently used panning method: Vector Base Amplitude Panning. Also is focused on image source method, which allows computing the parameters of direct sound wave and reflections in rectangular room. This method is compared with ray–tracing method, which is also often used. It deals with the matter of the frequency – dependent absorption of materials in reflection of the sound wave against the wall. On the basis of these information two applications were designed in MATLAB development environment. The first one allows the simulation of auditory space. The other one is the application for sound source panning by its azimuth and distance.
 
Keywords
simulovanie posluchového priestoru, panoramovanie zdroja zvuku, panoramovanie, vektorová metóda, vektorové panoramovanie, VBAP, simulácia prvotných odrazov, obrazová metóda, metóda ray-tracing, zvuková pohltivosť materiálov, aplikácia pre simulovanie posluchového priestoru, aplikácia pre panoramovanie zdroja zvuku, simulation of auditory space, sound source panning, panning, vector base amplitude panning method, vector base amplitude panning, VBAP, simulation of early reflections, image source method, ray-tracing method, material sound absorption, application for auditory space simulation, application for sound source panning
Language
slovenština (Slovak)
Study brunch
Telekomunikační a informační technika
Composition of Committee
prof. Ing. Miloslav Filka, CSc. (předseda) doc. Ing. Rastislav Róka, Ph.D. (místopředseda) Ing. Ivan Míča, Ph.D. (člen) Ing. Pavel Reichert (člen) Ing. Miroslav Balík, Ph.D. (člen) Ing. Vladimír Tejkal (člen) Ing. Radim Číž, Ph.D. (člen)
Date of defence
2011-06-08
Process of defence
Proč je přesnost lokalizace zvuku vlevo a vpravo od hlavy nižší než vředu a vzadu a jaké jsou přibližné hodnoty této nepřesnosti? Body se stejnými ITD a IID tvoří tzv. Kužel konfuze. Z jakého důvodu jste volil pro simulaci kmitočtové závislé pohltivosti materiálů kaskádní spojení low- a high-shelving filtru? Jaký charakter má jejich fázová kmitočtová charakteristika a jek se projeví v simulaci odrazů zvukových vln? Dostatečné pokrytí požadovaných tvarů absorbč. char., nízká výpočetní náročnost, fázová char. je nelineární. "Z jakého důvodu jste volil pro simulaci kmitočtové závislé pohltivosti materiálů kaskádní spojení low- a high-shelving filtru? Jaký charakter má jejich fázová kmitočtová charakteristika a jek se projeví v simulaci odrazů zvukových vln?" Neodpovídalo se "Jaké faktory se podílí na odhadu směru zdroje zvuku v horizontální a vertikální rovině a v jakých kmitočtových pásmech se uplatňují? Na čem je založen vjem vzálenosti zdroje zvuku ve volném a difůzním poli?" Neodpovídalo se Jak byste v takové místnosti šířil světlo? stejně jako zvuk
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/4150
Source
ORLOVSKÝ, K. Simulace poslechového prostoru, azimutu a vzdálenosti zvukového zdroje pro vícekanálové ozvučovací systémy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Collections
  • 2011 [553]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV