Ubiquitous Learning
Ubiquitous Learning
Author
Advisor
Křena, BohuslavReferee
Zbořil, FrantišekGrade
AAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce se věnuje všudypřítomnému vzdělávání (u-learning) a mapování ontologií, je součástí dlouhodobého projektu MAPLE a vypracoval jsem ji během studijního pobytu na francouzské univerzitě v La Rochelle, v rámci mezinárodního výměnného programu Socrates-Erasmus. Hlavní cíle práce lze rozdělit na dvě související části. První část má za úkol seznámit čtenáře s prostředím pro všudypřítomné vzdělávání a s vhodnými dostupnými nástroji. Jedním z těchto nástrojů je i komerční program LMA, který je určený pro tvorbu mobilních prezentací a kurzů, důraz je kladen na jejich přenositelnost mezi jednotlivými mobilními platformami. Cílem je demonstrace jeho funkčnosti a vytvoření zkušební mobilní prezentace. Dalším krokem je seznámení čtenáře s virtuálním výukovým prostředím (VLE) a systémy pro správu a řízení výukových kurzů (CMS). Vybraný, volně dostupný CMS se jménem Moodle jsem nainstaloval, nakonfiguroval a vytvořením fiktivního kurzu otestoval a vyzkoušel jeho vlastnosti a funkčnost. Druhá část práce se zabývá ontologiemi, dostupnými nástroji pro práci s nimi a mapovacími algoritmy. Čtenář je seznámen s patřičnou teorií i s motivacemi pro využití ontologií v projektu MAPLE, větší prostor je věnován volně dostupnému programu Protégé, který slouží hlavně jako editor ontologií, ale díky jeho rozšiřitelné architektuře může být využit k nejrůznějším účelům. Důležitým bodem práce je analýza a realizace doporučeného mapovacího algoritmu, který jsem implementoval jako zásuvný modul pro program Protégé. Cílem projektu MAPLE je návrh a realizace pedagogického systému pro mobilní, aktivní a participativní výukové prostředí, které obohatí tradiční model prezenční výuky. Díky mobilním zařízením, spolupracujícím s pracovní stanicí vyučujícího, budou mít studenti možnost okamžité zpětné vazby na probíranou látku. Dalšími záměry projektu jsou mobilní přístup k datům a výukovým kurzům, online komunikace a spolupráce zúčastněných osob, efektivní vedení a administrace kurzů pro vyučující a také spolupráce a propojení již existujících systémů v jeden funkční celek. Motivací pro využití ontologií v projektu MAPLE je správa výukových modulů a prezentací, jejich efektivní katalogizace, znázornění závislostí a vztahů mezi uloženými daty a jejich rychlé a přesné vyhledání. Mapovací algoritmus umožní spolupráci mezi moduly a ostatními databázemi, které používají rozdílné ontologie pro popis a charakterizaci uložených dat. This MSc Thesis was performed during a study stay at the Université de La Rochelle, France. This work is devoted to the ubiquitous learning and the ontology mapping. The former part presents the environment of ubiquitous learning and available tools. The aim is to show the way to the mobile content creation, using the LMA software and the realization of the virtual learning environment - installation, testing and setting up of the Moodle open source course management system. The ontology mapping part acquaints readers with ontologies and ontology mapping, the aim is to analyze available resources, to choose suitable tools and finally to realize own implementation of ontology mapping algorithm. This work is a part of the MAPLE project, the overall objective is to enable realization of pedagogical framework for a mobile, active and participative learning environment.
Keywords
Ubiquitous learning, ontology mapping, m-learning, MAPLE classroom, Moodle, Protégé, Virtual Learning Environment, Course Management System, Learning Mobile Agent, Všudypřítomné vzdělávání, ontologie, mapování ontologií, mobilní vzdělávání, MAPLE projekt, Protégé, LMA, systémy pro správu kurzů, virtuální výukové prostředíLanguage
angličtina (English)Study brunch
Výpočetní technika a informatikaComposition of Committee
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/53955Source
SOBOTKA, M. Ubiquitous Learning [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. .Collections
- 2006 [99]
Citace PRO
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Strojové učení - aplikace pro demonstraci základních přístupů
Kefurt, PavelTato práce se zabývá především základními algoritmy strojového učení. V první části práce jsou vybrané algoritmy popsány. Zbývající část se následně věnuje implementaci těchto algoritmů a vytvoření demonstračních úloh pro ... -
Nové technologie ve vzdělávání
Jorda, JakubCílem této práce je prozkoumat, shrnout a uspořádat nejvýznamnějším vzdělávací technologie. Porovnat a rozdělit tyto technologie do konkrétních skupin, jako například výukový software, internetové stránky s výukovými ... -
Posilované učení pro hraní robotického fotbalu
Brychta, AdamTato práce se zabývá vytvořením agenta pro hraní robotického fotbalu. V práci používám metodu hlubokého Q-učení, která využívá hlubokou neuronovou síť. Praktická část práce se zabývá implementací agenta pro posilované ...