• čeština
    • English
    • русский
  • čeština 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2016
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2016
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tepelné a světelné poměry u automobilového světelného zdroje nové generace

Study of the thermal and light conditions in the automobile headlamp with built-in light source of the new generation

Thumbnail
View/Open
appendix-1.vi (320.5Kb)
final-thesis.pdf (4.494Mb)
review_92656.html (9.824Kb)
Author
Zachar, Martin
Advisor
Raudenský, Miroslav
Referee
Černý,, Pavel
Černý, Pavel
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Táto práca sa zaoberá automobilovými svetlometmi, so zameraním na rozloženie tepelného poľa a jeho vplyvu na tepelné namáhanie materiálu, rozoberá ich históriu, druhy a v súčastnosti prebiehajúci vývoj. Práca v krátkosti popisuje svetlo a jeho vlastnosti, teplo a jeho prenos a spôsoby merania teploty. Hlavná časť práce je venovaná meraniu predného svetlometu funckie osvetlenia do hmly, konkrétne meraniu tepelného poľa a intenzity osvetlenia svetlometu v závislosti na teplote okolia. Práca pokrýva časti od prípravy merania, vyvtorenia meracieho obvodu, grafického naprogramovania obvodu pre spracovanie nameraných dát. Práca sa taktiež zaoberá porovnaním chladiča luxmetru, ktorého senzor bol vystavený vysokým teplotám okolia, a to medzi nameranými hodnotami a vytvorenou simuláciou.
 
This thesis deals with automotive headlamps, focusing on layout of temparature field and its influence on thermal stress of used materials, describes their history, kinds and ongoing research. Thesis shortly describes light and its characteristics, heat and heat transfer and means of temperature measurement. Main part of the tesis is dedicated to measuring front headlamp serving as a fog light, concretely measuring temperature field and illuminance depending of ambient temperature. Thesis contains everything from the first preparations, creation of measuring circuit, programming of measuring to processing acquired data. Thesis also compares cooler used for cooling luxmeter sensor, the comparision is between measured values and created simulation.
 
Keywords
Predný automobilový svetlomet, znižovanie výkonu LED, LED dióda, intenzita osvetlenia, tepelné zaťaženie, Automotive headlamp, LED derating, LED, illuminance, thermal stress
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Energetické inženýrství
Composition of Committee
doc. Ing. Jiří Pospíšil, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Jan Fiedler, Dr. (místopředseda) doc. Ing. Zdeněk Skála, CSc. (člen) Ing. Pavel Milčák (člen) Ing. Přemysl Kohout, MBA (člen)
Date of defence
2016-06-15
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/59709
Source
ZACHAR, M. Tepelné a světelné poměry u automobilového světelného zdroje nové generace [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Collections
  • 2016 [429]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV