• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2016
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2016
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aplikace sendvičové konstrukce na formulový vůz

Sandwich structure application on the formula car

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (6.945Mb)
review_92809.html (11.69Kb)
Author
Žídek, Tomáš
Advisor
Löffelmann, František
Referee
Cejpek, Jakub
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomová práce se zabývá aplikací sendvičové konstrukce na vůz Formule Student, který nahradí stávající trubkový rám při splnění požadavků FSAE. Úvodní část práce popisuje mezinárodní soutěž Formule Student včetně týmu TU Brno Racing. Poté jsou uvedeny důležitá pravidla pro konstrukci rámů a kompozitních monokoků. Pro zvolenou technologii výroby jsou zjištěny pevnostní parametry potahů z uhlíkových a hybridních vláken. Další část práce pojednává o návrhu sendvičového panelu za využití analytického výpočtu pro určení jeho ohybové tuhosti. Na základě těchto návrhů jsou provedeny tříbodové ohybové a smykové zkoušky. Pomocí MKP simulace je zjištěna torzní tuhost trubkového rámu a koncepce monokoku z navržených sendvičových panelů. Závěr práce je věnován shrnutí získaných poznatků a možnému postupu výroby monokoku.
 
The master thesis describes application of a sandwich construction for Formula Student car. It will replace the current tubular space frame according to FSAE rules. The introduction is focused on the information of international Formula Student competition, including TU Brno Racing Team. Then there are important rules for the construction of frames and composite monocoques. For the selected production technology are found strength properties of face sheets made of carbon and hybrid fibres. Another part of thesis deals with the design of the sandwich panel using analytical calculation to determine the bending stiffness. On the basis of these proposals are made three-point bending and shear tests. Using of FEM simulation is detected torsional stiffness of the tubular space frame and the monocoque concept from the proposed sandwich panels. The conclusion is devoted to a summary of the important information and possible monocoque manufacturing process.
 
Keywords
Formule Student, FSAE, klasická teorie laminátů, sendvičový panel, voština, monokok, kompozity, torzní tuhost, MKP, Formula Student, FSAE, classical lamination theory, sandwich panel, honeycomb, monocoque, composite, torsional stiffness, FEM
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Stavba letadel
Composition of Committee
prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (předseda) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (člen) doc. Ing. Luboš Janko, CSc. (člen) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen) Ing. Václav Zajíc (člen) Ing. Miroslav Pešák (člen)
Date of defence
2016-06-14
Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/60674
Source
ŽÍDEK, T. Aplikace sendvičové konstrukce na formulový vůz [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.
Collections
  • 2016 [429]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV