Show simple item record

Design of Oil Pump for T158 Transfer Case

dc.contributor.advisorDvořáček, Jiřícs
dc.contributor.authorGášek, Martincs
dc.date.accessioned2020-06-19T06:57:29Z
dc.date.available2020-06-19cs
dc.date.available2020-06-19T06:57:29Z
dc.date.created2017cs
dc.identifier.citationGÁŠEK, M. Návrh olejového čerpadla přídavného převodu vozidla Tatra T158 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.cs
dc.identifier.other100789cs
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11012/66618
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11012/189430
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá návrhem olejového čerpadla přídavného převodu nákladního vozu Tatra T158. Nové řešení má nahradit původní zubové čerpadlo s vnitřním ozubením, které není schopno zabezpečit spolehlivé mazání převodovky, zejména při pomalé jízdě. Zásadním problémem stávajícího řešení byla špatná nasávací schopnost, kdy zejména při zahřátém oleji započal průtok až při vysokých otáčkách. Byl zvolen návrh čerpadla na základě cyklických křivek, tzv. čerpadlo typu gerotor, které disponuje výhodným poměrem geometrického objemu ku zástavbovým rozměrům a dobrou objemovou účinností. Byl vytvořen výpočet geometrie s kontrolou funkčních parametrů (dosahované úhly záběru, průtoky, pulsace, měrný objem, měrný skluz). Vznikly dva návrhy – bez a včetně axiální kompenzace vůlí. Nová kola čerpadla bylo možné umístit do původního odlitku skříně, který byl obráběním upraven. Provedené testy na zkušebně potvrdily dobrou sací schopnost již při nízkých otáčkách a také navýšené průtoky a tlaky. Dá se očekávat, že již nebude nutné při montáži kontrolovat sací schopnost každého čerpadla. Dosavadní zkoušky neprokázaly výrazné opotřebení součástí čerpadla a po absolvování doplňujících testů je v případě přetrvávajících pozitivních výsledků možné použití čerpadla v sériové výrobě vozu T158, případně také u dalších typů vozidel Tatra.cs
dc.description.abstractThis master’s thesis deals with a new design of an oil pump for Tatra T158 transfer case. The new solution should replace earlier involute internal gear pump which is not able to provide sufficent lubrication. The main problem of the old design is a poor suction at low speeds of the vehicle. Gerotor type of the pump has been chosen. Its main advantages are a convenient specific flow rate and good volumetric efficency. In an analytic calculation of the pump gearing also important functional parameters have been checked, like a pressure angle, flow rate, flow irregularity, specific flow rate, specific slipping. A design with and without axial clearance compensation is introduced. Measurements on a test rig confirmed good suction ability even in low revs. Generated flow rate and pressure are improved. That is a good prerequisite for faster assembly of transfer case with no testing of each oil pump. The tests have not revealed any unexpected wear of parts of the pump so far. It is supposed an application of the new gerotor design in a serial production of T158 truck and other types in the future.en
dc.language.isocscs
dc.publisherVysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrstvícs
dc.rightsPřístup k plnému textu prostřednictvím internetu byl licenční smlouvou omezen na dobu 3 roku/letcs
dc.subjectOlejové čerpadlocs
dc.subjectsestupná převodovkacs
dc.subjectTatra T158 Phoenixcs
dc.subjectOil Pumpen
dc.subjectTransfer Caseen
dc.subjectTatra T158 Phoenixen
dc.titleNávrh olejového čerpadla přídavného převodu vozidla Tatra T158cs
dc.title.alternativeDesign of Oil Pump for T158 Transfer Caseen
dc.typeTextcs
dcterms.dateAccepted2017-06-19cs
dcterms.modified2017-06-19-19:14:59cs
thesis.disciplineKonstrukční inženýrstvícs
thesis.grantorVysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. Ústav konstruovánícs
thesis.levelInženýrskýcs
thesis.nameIng.cs
sync.item.dbid100789en
sync.item.dbtypeZPen
sync.item.insts2020.06.19 08:57:29en
sync.item.modts2020.06.19 08:14:07en
eprints.affiliatedInstitution.facultyFakulta strojního inženýrstvícs
dc.contributor.refereeJakubec, Josefcs
dc.description.markAcs
dc.type.drivermasterThesisen
dc.type.evskpdiplomová prácecs
but.committeeprof. Ing. Martin Hartl, Ph.D. (předseda) doc. Ing. Ivan Mazůrek, CSc. (místopředseda) doc. Ing. Daniel Koutný, Ph.D. (člen) prof. Ing. Marián Dzimko, CSc. (člen) doc. Ing. Pavel Maňas, Ph.D. (člen) Ing. Aleš Dočkal, Ph.D. (člen) Ing. Petr Čížek, Ph.D. (člen) Ing. Josef Jakubec (člen) Ing. Petr Šmérek (člen) Ing. Jan Čermák, Ph.D., MBA (člen)cs
but.resultpráce byla úspěšně obhájenacs
but.programStrojní inženýrstvícs
but.jazykčeština (Czech)


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record