Optimalizace chladicího systému letounů
Airplane Cooling System Optimization

Author
Advisor
Píštěk, AntonínReferee
Fiľakovský, KarolHorák, Aleš
Grade
PAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Disertační práce je zaměřena na optimalizaci chladicího systému letounů. Pro návrh optimálního systému je důležité znát hodnotu tlakové ztráty. Úvod práce je věnována způsobům chlazení pístových spalovacích motorů. Zde je uveden popis chladicího systému letounů, tak i automobilů. Na tuto část navazují charakteristiky chladičů a jejich určování. Poté jsou popsány základní typy měřících tratí pro měření těchto charakteristik a měřící trať na Leteckém ústavu. Praktická část práce se pak věnuje kalibraci měřící trati a poté již měření chladičů. Dále byl proveden CFD výpočet (zjednodušený model chladiče, tak i model prvku chladiče). Výpočty a měření byly vzájemně srovnány. Měření bylo srovnáno s měřením ve specializované zkušebně chladičů. Dissertation thesis is focused on the aircraft cooling system optimization. The knowledge of the pressure loss is necessity for design of an optimal system. In the beginning of the thesis, the different designs of piston engine cooling systems are described for both aircrafts and automobiles. Other sections outline the determination of the coolers characteristics and describe the different test sections applicable for the characteristics measurement. The test section built at the Institute of the aerospace engineering is described as well. Practical part of the thesis describes the calibration of the test section. The measurements of the specific coolers were compared with the CFD simulation of two models - the simplified cooler model and cooler element model. Additionally, the measurements were compared with results obtained at specialized coolers testing facility.
Keywords
Měření chladičů, tlaková ztráta, chladicí systém, CFD, CTA, Radiator measurement, pressure lost, cooling system, CFD, CTALanguage
čeština (Czech)Study brunch
Konstrukční a procesní inženýrstvíComposition of Committee
prof. Ing. František Pochylý, CSc. (předseda) prof. Ing. Karol Fiľakovský, CSc. (člen) Ing. et Ing. Aleš Horák, Ph.D. (člen) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (člen) doc. RNDr. Zdeněk Karpíšek, CSc. (člen) prof. Ing. Miroslav Rousek, CSc. (člen) doc. Ing. Karel Třetina, CSc. (člen) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (člen) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen)Date of defence
2017-12-07Process of defence
Téma DDP představuje náročnou kombinaci CFD simulací a experimentálního přístupu k optimalizaci chladícího systému. V práci se vyskytuje významné množství formálních i věcných nedostatků, které jsou uvedeny v oponentních posudcích. Naproti tomu jsou velmi dobře zpracovány výsledky experimentů a doporučení pro praktická měření.Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/70272Source
LAJZA, O. Optimalizace chladicího systému letounů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.Collections
- 2017 [37]