Prodloužení životnosti letounů ZLIN Z 126 a 226
Safe-life extension program for ZLIN Z 126 and 226 airplanes
Author
Advisor
Augustin, PetrReferee
Juračka, JaroslavGrade
BAltmetrics
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce pojednává o možnostech prodloužení životnosti letounů ZLIN Z 126 a 226, které jsou i přes své stáří a dávno ukončenou výrobu stále oblíbené a rozšířené nejen v České republice. Se stářím těchto strojů souvisí také fakt, že některé letouny se již nezadržitelně blíží své hranici životnosti a sílí tak zájem po jejich co nejdelší době letuschopnosti, jak po technické, tak legislativní stránce. Jak již bylo zmíněno v mé bakalářské práci, v průběhu existence této modelové řady nebyla zjištěna žádná zásadní provozní poškození s výjimkou sporadické vrstevnaté koroze pásnic křídla. Praxe s údržbou těchto letounu tak poukazuje na jisté podhodnocení současného limitu až 5500 letových hodin a je tedy nasnadě navrhnout možný postup pro zvýšení současného limitu. V diplomové práci je tedy v této souvislosti uvažována možnost výroby nových pásnic křídel z jiného materiálu, provedený únavový výpočet pro křídlo s vyměněnými pásnicemi a navržen technologický postup této výměny tak, aby letouny ZLIN Z 126 a 226 mohly být bezpečně provozovány i nadále. This master's thesis discusses the possibilities of safe-life extension program for ZLIN Z 126 and 226 airplanes, which despite their age and long-end production are still widespread and popular not only in the Czech Republic. The age of these aircraft is also related to the fact, that some aircraft are already approaching its border life, so there is an interest for the longest possible technical and legislative airworthiness. As mentioned in my bachelor's thesis, during the existence of this model series, there was no major damage occurred, except for sporadic exfoliation corrosion of wing flanges. Experience with maintenance of this aircraft points to certain underestimation of the current 5500hrs lifetime and it is obvious to suggest possible steps to increase the current limit. The thesis is therefore considered in this context the possibility of producing new wing flanges made of another material, performed the calculation for wing fatigue exchanged with flanges and designed technological process of this exchange, so that ZLIN Z 126 and 226 airplanes can be safely operated in the future.
Keywords
letoun, ZLIN, křídla, nosník, pásnice, napětí, životnost, únava, spektrum, zatížení, profil, akrobacie, normal, materiál, výměna, demontáž, postup, airplane, ZLIN, wings, spar, flange, stress, safe-life, fatigue, spread, load, profile, aerobatics, normal, material, exchange, dismantling, procedureLanguage
čeština (Czech)Study brunch
Stavba letadelComposition of Committee
prof. Ing. Antonín Píštěk, CSc. (předseda) doc. Ing. Jaroslav Juračka, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Vladimír Daněk, CSc. (člen) doc. Ing. Luboš Janko, CSc. (člen) doc. Ing. Ivo Jebáček, Ph.D. (člen) doc. Ing. Josef Klement, CSc. (člen) Ing. Miroslav Pešák (člen) Ing. Václav Zajíc (člen)Date of defence
2012-06-11Process of defence
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/7193Source
JANČÁŘ, M. Prodloužení životnosti letounů ZLIN Z 126 a 226 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2012.Collections
- 2012 [430]