• čeština
    • English
    • русский
  • English 
    • čeština
    • English
    • русский
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
  •   Repository Home
  • Závěrečné práce
  • diplomové práce
  • Fakulta strojního inženýrství
  • 2018
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koncept moderního LED svítidla pro osvětlení pozemních komunikací

Modern LED luminaire concept for road lighting

Thumbnail
View/Open
final-thesis.pdf (9.935Mb)
review_109549.html (11.34Kb)
Author
Krejčí, Miroslav
Advisor
Novotný, Jan
Referee
Kovářová, Klára
Grade
A
Altmetrics
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato práce se zabývá návrhem optického systému svítidla pro osvětlení pozemních komunikací. Na začátku jsou popsány základní fotometrické veličiny a metodika hodnocení osvětlení komunikací vybrané třídy osvětlení M. Dalším krokem je naprogramování algoritmu, který na základě několika okrajových podmínek dopočítá hodnotící kritéria osvětlení komunikací. Vstupem do algoritmu jsou mimo jiné hodnoty svítivostí svítidla, tj. prostorové hustoty světelného toku. Otočením postupu algoritmu lze dopočítat jednotlivé svítivosti na základě požadovaných hodnot osvětlení. Tyto svítivosti jsou následně použity jako nástroj při úpravě optické čočky. U upravených modelů čočky je provedeno trasování paprsků, jehož výstupem jsou tabulky svítivosti. Ty jsou zpětně ověřeny v navrženém algoritmu a je provedeno vyhodnocení výsledků spolu s porovnáním vybraných svítidel na trhu.
 
This thesis deals with design of optical system for road lighting luminaire. In the beginning the basic photometric quantities and assessment methodology for requirements of lighting class M are described. The next step is the programming of algorithm which evaluates the road lighting requirements using few boundary conditions. The input of the algorithm is also luminous intensity (power emitted in a particular direction). By the turning the algorithm over, it is possible to evaluate the luminous intensity from the road lighting requirements. Those luminous intensities are used in the process of modification of optical lens. The ray tracing of modified models of lenses was performed to obtain the tables of luminous intensity. The values of luminous intensity are verified in the same algorithm. Finally, the comparison of results was made including several luminaires out there.
 
Keywords
Osvětlení, pozemní komunikace, třída osvětlení M, optická čočka, trasování paprsků, TracePro., Lighting, road lighting, lighting class M, optical lens, ray tracing, TracePro.
Language
čeština (Czech)
Study brunch
Výroba automobilových světel a technických svítidel
Composition of Committee
prof. Ing. Miroslav Píška, CSc. (předseda) doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D. (místopředseda) doc. Ing. Josef Sedlák, Ph.D. (člen) prof. Ing. Jozef Kaiser, Ph.D. (člen) Ing. Bohuslav Lysa (člen) Ing. Jaroslav Schwarz (člen) RNDr. Marek Olivík, Ph.D. (člen)
Date of defence
2018-06-22
Process of defence
Diplomant seznámil komisi s obsahem a výsledky své diplomové práce a zodpověděl otázky vedoucího, oponenta a dalších členů komise: 1. Proč se u komunikací třídy osvětlení M používá pro hodnocení osvětlení průměrný jas místo průměrné osvětlenosti? 2. Je možné porovnávat svítidla pouze na základě křivek svítivosti? 3. Proč bylo při trasování paprsků využito právě 500 000 paprsků? V průběhu obhajoby byly zodpovězeny následující doplňující otázky: 1. Norma ČSN EN 13201-2 se zabývá pouze průměrnými hodnotami? 2. Zohledňujete při návrhu i mlhu a jiné podmínky? 3. Pomohlo by zvýšení intenziti při mlze? 4. Vycházel jste z nějaké odborné literatury a odborných článků? 5. Jaká je odchylka křivek svítivosti simulace od reálných vzorků? Myslíte, že bude do budoucna možné zlepšit technologie pro snížení odchylky? 6. Dá se 3D tiskem vytvořit adekvátní čočky? 7. Jak jste vytvářel plochy 3D modelu? 8. Jak se liší chod paprsku v řezech a v modelu? 9. Jakými křivkami jste prokládal body? 10. Co jste použil při skenování čočky pro zmatnětnění čočky? Jaká se vnáší nepřesnost při zmatňování čočky? Otázky členů komise byly zodpovězeny.
Result of the defence
práce byla úspěšně obhájena
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/83718
Source
KREJČÍ, M. Koncept moderního LED svítidla pro osvětlení pozemních komunikací [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Collections
  • 2018 [485]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV