• čeština
    • English
  • čeština 
    • čeština
    • English
  • Login
View Item 
  •   Repository Home
  • Časopisy
  • Soudní inženýrství
  • 2018/3
  • View Item
  •   Repository Home
  • Časopisy
  • Soudní inženýrství
  • 2018/3
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analýza průběhu dopravních nehod s virtuálním modelem člověka VIRTHUMAN

Pedestrian-to-vehicle Accident Analysis Using a Virtual Human Body Model VIRTHUMAN

Thumbnail
View/Open
si.2018.3.7.pdf (1.644Mb)
Date
2018-10
Author
Kovář, Luděk
Hluchá, Jana
Novotný, Tomáš
Altmetrics
10.13164/SI.2018.3.7
Metadata
Show full item record
Abstract
Článek prezentuje virtuální model lidského těla VIRTHUMAN a možnosti jeho využití v simulacích dopravních nehod s účastí chodce. VIRTHUMAN je plně validovaný škálovatelný biomechanický model, založený na MBS struktuře, jež se skládá z tuhých segmentů vzájemně propojených klouby. Jedná se o víceúčelový model vhodný pro simulaci různých typů nárazů, včetně simulace komplikovaných situací s vícečetnými nárazy. Jedním ze způsobů využití zmíněného modelu je simulace a vyhodnocení rizik srážek chodce s vozidlem, na jejichž následky každoročně umírá nezanedbatelné množství lidí. Společností MECAS ESI byl vytvořen software, jenž automatizuje nastavení konfigurace a následné vyhodnocení srážky chodce s vozidlem. V rámci konfiguračního procesu je možné nastavit řadu parametrů, které průběh a následky nehody ovlivňují, jako jsou antropometrické parametry chodce, jeho pozice vůči vozidlu, tvar přídě vozidla a jeho rychlost v době nárazu. Příspěvek byl prezentován v rámci 27. mezinárodní vědecké konference Soudního inženýrství ExFoS 2018.
 
The aim of this paper is to present the virtual human body model VIRTHUMAN and the possibility of its usage in the prediction and consequences analysis of pedestrian-to-vehicle accident. The VIRTHUMAN model is a fully validated scalable biomechanical model which combines the multi-body structure with deformable segments. The model is multi-purpose, i.e. it is suitable for various crash scenarios, including the complex ones with multiple impacts. Thanks to the multi-purpose nature, the model is suitable for wide spectrum of applications. A software tool was developed by MECAS ESI, which uses the VIRTHUMAN model for simulations of traffic accidents in which pedestrian is involved. In the software, it is possible to configure and evaluate a custom accident with several adjustable parameters, particularly the pedestrian age, height, and mass, its position in the moment of the crash, and the shape of the vehicle’s frontal end. The paper was presented on the 27th International Scientific Conference of Forensic Engineering, ExFoS 2018.
 
Keywords
VIRTHUMAN, virtuální prototyp, model člověka, nehody s chodcem, náraz, VPS, VIRTHUMAN, virtual prototype, human body model, pedestrian accident, crash, VPS
Persistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/85344
Document type
Peer reviewed
Document version
Final PDF
Source
Soudní inženýrství. 2018, roč. 29, č. 3, s. 7-12. ISSN 1211-443X.
DOI
10.13164/SI.2018.3.7
Collections
  • 2018/3 [10]
Citace PRO

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV
 

 

Browse

All of repositoryCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Portal of libraries | Central library on Facebook
DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback | Theme by @mire NV