Perlinovy šumové funkce pro generování textur
Perlin noise functions for generation of textures
Abstract
Tato práce se zabývá teoreticky i prakticky Perlinovou šumovou funkcí, pomocí níž lze generovat procedurální textury. Její algoritmus má hned několik výhod jako je přirozený vzhled, jednoduchost nanášení dvojrozměrných textur na trojrozměrné objekty nebo menší nároky na kapacitu paměti. Z těchto důvodů se dnes tato technika používá velice často v různých obměnách a vylepšeních v počítačové grafice. Nejčastěji se s takto vytvořenými texturami setkáme v počítačových hrách nebo animovaných filmech. Perlinovou šumovou funkcí lze vytvořit procedurální textury jenž působí jako mramor, dřevo nebo tráva. Příklady těchto textur generuje program, který je popsán v praktické části této práce. Tento program byl navrhnut pro jednoduchou prezentaci procedurálních textur vytvořené Perlinovým šumem. Program lze ovládat přes uživatelské rozhraní, v němž uživatel změnou některých parametrů mění vzhled generované textury. Tento program by měl sloužit k prezentaci Perlinova šumu studentům. This work deals with Perlin noise function in theoretical and practical way. Procedural textures can be generated by Perlin noise function. Perlin´s algorithm has many advantages, for example natural appearance, smaller demands on memory capacity and possibility of simple application on cubic objects. It is for these reasons that this technique is widely used nowadays in many varieties and improvements. We can meet these kind of textures mainly in computer games or animated movies. It is possible to create procedural textures by Perlin noise function so that they look like marble, wood or grass. Examples of these textures are generated by a program which is in the practical part of this work. The program was designed for simple presentation of procedural textures made by Perlin noise. Program can be operated via user interface, where the user can change some parameters which affect the look of the texture. The program can be used for presentation of Perlin noise to students.
Keywords
Perlinovy šumové funkce, textura, procedurální textura, struktura, program, šum, generovat, parametr, funkce, persistence, turbulence, vylepšení, Perlin noise function, texture, procedural texture, structure, programm, noise, generate, parameter, function, persistence, turbulence, improvementsLanguage
čeština (Czech)Study brunch
TeleinformatikaComposition of Committee
doc. Ing. Vladislav Škorpil, CSc. (předseda) Ing. Martin Plšek, Ph.D. (místopředseda) Ing. Pavel Hanák, Ph.D. (člen) doc. Mgr. Pavel Rajmic, Ph.D. (člen) Ing. Zdeněk Průša, Ph.D. (člen) Ing. Martin Vondra, Ph.D. (člen) Ing. Jan Špiřík (člen)Date of defence
2012-06-13Process of defence
Jaká byla konfigurace PC, na kterém probíhalo testování výp. náročnosti vytvořených skriptů? Je možné uvedené algoritmy použít i pro generaci dlaždic, tj. textury, která při svém opakování na sebe navatuje? Bylo by možné jako rampa fci použít i jinou fci, třeby i nesymetrickou, kromě uváděné fce sinus? Jaký by byl výsledek?Result of the defence
práce byla úspěšně obhájenaPersistent identifier
http://hdl.handle.net/11012/9471Source
JAKUBÍKOVÁ, R. Perlinovy šumové funkce pro generování textur [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.Collections
- 2012 [466]