KRÁL, O. Design osobní ponorky pro výzkumné účely [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Pro design je důležité i hodnocení designérských kvalit práce: řešení modelu - B, úroveň tvarové kultivace - A, barevnost navrženého designu – C a grafická úprava výkresů - B. Diplomová práce reaguje na rozmáhající se potřebu studia podmořského prostředí na osobní i výzkumné bázi. Tvarování kapotovaných prvků nejen vhodně doplňuje dominantní kabinu, ale taktéž reaguje na přítomnost objemově zásadních vzduchových a balastních nádrží. Funkční prvky jsou logicky zakomponovány do tvarování krytů. Celkový výraz je kultivovaný, v detailech se odkazující na ploutev jako typický prvek vodního světa. Ostře řezané přední partie ovšem plně nepodporují dynamickou boční siluetu a do jisté míry popírají plynulost ve směru pohybu. Pozornost byla věnována komfortnímu nalodění a vylodění. Asymetrie servisních plošin působí vizuálně svěže a podporuje přístup ke vstupnímu poklopu. Pozitivně hodnotím inovativní a promyšlenou ergonomii spouštění se do plavidla, které je pod úhlem přirozenější než v současné produkci praktikovaný pohyb po vertikále. Řešení interiéru vyústilo v solidní komfort, který v tomto směru omezující kulovitý kokpit připouští. Výhradu mám k logotypu, zejména použití obrysového písma. Barevnost fyzického modelu působí ponuře a neodpovídá barevnosti definované v textu a na virtuálních modelech. Diplomová práce splňuje všechny body zadání a obsahuje vlastní závěry k tématu Design osobní ponorky pro výzkumné účely.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | B | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Design osobních ponorek je charakteristický spojením tvaru kabiny (většinou koule) a balastních nádrží v podobě dvou postranních pontonů. Diplomant vycházel z tradičního uspořádání a jeho řešení tedy nepřináší zásadní inovaci. Oceňuji snahu o kultivaci tvaru pontonů s napojením na kabinu. Otázkou je vizuální směrovost ponorky – pontony se směrem dopředu při pohledu shora rozbíhají a jejich čela tvoří poměrně velké plochy kolmé ke směru pohybu. Výhrady mám k ergonomickému uspořádání kabiny a to zejména k navržené poloze vstupního poklopu. Na rozdíl od autora jsem přesvědčen, že vstup do ponorky v záklonu (a po schůdcích navrženého typu) je přímo nebezpečný. Stejně tak i při výstupu v předklonu není vně ponorky k dispozici žádný úchyt. Vstup poklopem umístěným na horní části kabiny je určitě bezpečnější. Navržené logo není příliš nápadité a z větší dálky téměř neviditelné. Přes uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | C | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 124979