FAMFULÍK, L. Modul pro sledování mobilních objektů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2011.
Posuzovaná práce popisuje problematiku vozidlových jednotek určených pro sledování vozidel, obecně spadající pod Fleet Management. Diplomant se zaměřuje na konkrétní výrobky firmy NAM system a.s., jednotku NCL07 a NCL09. V úvodu práce je provedena analýza obou jednotek. Zapojení jednotek je rozděleno do jednotlivých logických modulů, které jsou popsány jak z hlediska funkce, tak i použitých komponent. Na závěr analýzy jsou stanoveny cíle pro inovaci jednotky. Dále následuje kapitola Teorie měření veličin. Kromě klasické části o měření a zpracování naměřených výsledků, obsahuje část, zabývající se transformací souřadnic pro měření a kalibraci akceleračních čidel. V kapitole Měření parametrů jednotky je uveden způsob měření a naměřené výsledky. Již první měření proudového odběru jednotky se naměřené hodnoty výrazně liší od údajů uváděných výrobcem (výrobce udává odběr v úsporném režimu cca 8mA, diplomant uvádí 15,66mA). Dále jsou v tabulce 4 na str. 32 uvedeny výsledky, které si logicky odporují. Měření v režimu 3 vykazuje vyšší hodnoty odběru, než režim 4. Podle způsobu měření lze očekávat opak. Vzhledem k tomu, že diplomant tyto výsledky nijak nekomentuje, není jasné, zda jde o překlep (záměna hodnot v tabulce), nebo se měřená jednotka opravdu chová proti očekávání. I následující měření jsou bez vyjádření, zda jsou výsledky v očekávaných mezích nebo jsou špatné. Výsledky měření parametrů akceleračního čidla se mi nepodařilo nijak interpretovat. Z uvedených údajů v tabulce 7 na str 38, není zřejmé, jak diplomant vlastně určil citlivost čidla. Ani způsob měření „teplotní závislosti akcelerometru za pomocí náklopné plošiny umístěné v kalibrované termostatické komoře“ zmíněné na str. 39 mi nebylo jasné. Celá kapitola 4.2 Měření v provozu, přesněji její konkrétní obsah, budí dojem, že se zadáním DP nijak nesouvisí. Diplomant provedl měření, jehož výsledkem je konstatování, že Brno má silnice různé kvality. Např. uváděné hodnoty rychlosti vozidla v jednotkách dm/h (např. 800dm/h) je velmi neobvyklé a samá hodnota (např. 0,08km/h) je pro osobní vozidlo obtížně dosažitelná. Kapitoly 5 a 6 se věnují návrhu nové – inovované jednotky. Z popisu vyplývá, že se diplomant snažil najít nedostatky současných jednotek NCL a odstranit je. Objevují se nápady, které by opravdu mohly být užitečné. Bohužel z dalšího popisu pak již není jasné, zda je diplomant realizoval, případně alespoň experimentálně vyzkoušel. Celkově práce působí nevyváženě. Z popisu není jasné, jak a zda diplomant aplikoval teoretické poznatky do praxe. Chybí kvalitativní zhodnocení – porovnání dosažených výsledků diplomanta s již existujícími verzemi jednotek NCL. Osobně se domnívám, že skutečné výsledky diplomanta jsou lepší, než vyplývá z textu jeho diplomové práce. Posudek vypracoval zadavetel a konzultant projektu Ing. Roman Němec (fy. NAM,s.r.o.)
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění zadání | B | 42/50 | |
Aktivita během řešení a zpracování práce (práce s literaturou, využívání konzultací, atd.) | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | E | 11/20 | |
Využití literatury | C | 7/10 |
Zadáním diplomové práce byla analýza koncepce jednotky pro sledování mobilních objektů NCL07 firmy NAM system, a.s., na jejímž základě měla být navržena její inovace. Realizovaný prototyp měl být porovnán s původním typem NCL07 a konkurenčními produkty. Student provedl podrobný rozbor jednotky NCL07 i novějšího typu NCL09 z hlediska koncepce řešení jednotlivých funkčních bloků a jejich klíčových součástek. Zejména se jedná o modul GSM, GPS, napájení a senzory. Zvláštní důraz byl kladen na senzor zrychlení, kde provedl i experimentální ověření funkce. Z práce je patrné, že student se práci věnoval důsledně s ohledem na vysoce praktický výsledek, kterým je komerční produkt. Zvlášť bych ocenil důraz, který byl kladen na výběr součástek z hlediska příkonu, rozměrů, ceny a EMI včetně provedených měření. Chybí zde však porovnání změřených výsledků s příslušnými normami, kterým musí výrobek uváděný na trh vyhovovat a to především v oblasti EMC. Student také prokázal dobré znalosti v oblasti zásad návrhu vícevrstvých DPS. Formální stránku práce mírně degradují ojedinělé chyby ve formě překlepů a poněkud zmatené vyobrazení vrstev DPS v přílohách B.1 a B.2. Také v práci postrádám fotografii vyrobeného prototypu jednotky a měření tohoto prototypu. Není tedy zřejmé, zda byl prototyp realizován, jak bylo požadováno v zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Odborná úroveň práce | A | 48/50 | |
Splnění požadavků zadání | C | 15/20 | |
Formální zpracování práce | B | 8/10 | |
Interpretace výsledků a jejich diskuse | B | 17/20 |
eVSKP id 31119