NOVOTNÝ, J. Problematika chlazení el. strojů v automobilech [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.

Posudky

Posudek vedoucího

Veselka, František

Práce je věnována problematice chlazení elektrických strojů v automobilu. S ohledem na aktuálnost tématu musel student nastudovat řadu doplňujících informací z poskytnutých literárních pramenů a nacvičit techniku měření množství chladicího média. Úkoly zadání BP splnil. Pracoval samostatně, iniciativně a konstruktivně až teprve tehdy, když se dostal do časové tísně. Samostatně, v průběhu celého roku, si zjišťoval zastoupení jednotlivých druhů elektrických strojů ve vybraných typech automobilů a ověřil si svoje schopnosti jednání s lidmi. Práce je přínosem nejen pro výuku předmětů LSSP a LLSP, ale i jiných, navazujících předmětů, neboť problematika chlazení tvoří nedílnou součást návrhu a provozování elektrických strojů. Přínosem je i vytvoření jednoduchého měřicího pracoviště pro ventilační měření. Názornou součást jeho práce tvoří i zpracované výsledky měření. Práce je provedena kultivovaně, i když s minimální časovou investicí. Domnívám se rovněž, že překonávání dílčích problémů i v této oblasti mohlo být pro studenta přínosem a v některých aspektech přispět ke zlepšení jeho dosavadních znalostí a dovedností.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Huzlík, Rostislav

Student se ve své práci zabýval problematikou chlazení elektrických strojů v automobilech. Práce je logicky členěna do několika částí. V první části je popsána teorie proudění, teplených obvodů a chlazení. V druhá části student obecně popisuje elektrické stroje a jejich užití v automobilech. V třetí, poslední části student provádí a popisuje měření ventilace. Po formální stránce k práci nemám výraznější připomínky, práce pouze obsahuje pár překlepů. Po faktické stránce práci mám k práci několik výhrad: - Dle mého názoru není vhodné zvolit Škodu 120 jako porovnávací automobil pro přehled napájených zařízení a el. strojů v automobilu. V dnešních automobilech je mnohem větší počet el. strojů. - Strana 46 „Námi vybraný je jednofázový komutátorový el. stroj. Který je v automobilu hojně zastoupen, např. startér.“. Dle mého názoru nelze použít jednofázový komutátorový el. stroj jako startér v automobilu. - Hlavní výhrada je ke konstrukci měřícího pracoviště, resp. k samotnému Thomasovu válci. Při konstrukci by mněl ventilátor na vstupu dosedat a měření průtoků vzduchu by mnělo být přes celou plochu, ne pouze částečně. Student se toto pokouší sice korigovat měřením průtoku na více místech, avšak umístění tělesa anemometru do proudícího vzduchu může měření zkreslit. - V zadání zněl úkol "Navrhněte měřící pracoviště pro měření chlazení malého stroje.". Sice je problematika chlazení úzce spojená s problematikou ventilace, avšak při měření by bylo vhodné měřit i další veličiny, aby se mohlo jednat o měření chlazení. Předloženou práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 38928