DVOŘÁČEK, Z. Návrh hlavního podvozku pro letouny řady Zlín 40 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Zadaní DP vycházelo z požadavku firmy Zlin Aircraft (ZA) na modernizaci hlavního podvozku letounů řady Z 40. Cíl DP byl řešen ve dvou rovinách : změna tvaru původní zakřivené nohy podvozku na rovnou a zvážit různé materiály. Dále muselo být zachováno původní uchycení na kostru trupu a celkového průhyby. Diplomat se zhostil řešení požadavků aktivně a zejména při volbě materiálu a i vlastního řešení MKP s uvážením materiáové a geometrické nelinearity postupoval samostatně i v podmínkách složitějšího přístupu k počítači a konzultacím. Počítalo se s návštěvou firmy ZA k získání informací o možnostech firmy, což nebylo možné a diplomant se musel opírat jen o poskytnuté podklady od vedoucího DP. Přínosem DP bude praktická realizace jedné varianty ve firmě ZA.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Jurina, Marek

V úvodních kapitolách se diplomat zabývá stručným popisem letounu Z 143 LSi. Následně provedl vcelku rozsáhlý rozbor hlavních podvozků typických zástupců letounů kategorie General Aviantion se závěrečným statistickým srovnáním použitých typů. Poté popisuje současný podvozek letounu Z 143 LSi a uvádí stručný technologický postup současné podvozkové nohy. V další části práce je proveden hmotový rozbor a výpočet centráží letounu, a to pro kategorie N a U. Následně je uveden kompletní výpočet pozemního zatížení dle požadavků předpisu CS 23. Výpočet je proveden přehledně a systematicky, kdy členění odpovídá přepisu. V poslední části se zabývá již samotným návrhem a výpočtem jednotlivých variant podvozkové nohy. Nejprve je provedena nelineární analýza původní podvozkové nohy. Následně navazují výpočty pro další čtyři navrhované varianty z různých materiálů a to ocel, titan, hliník a hybridní materiál titan-uhlíkový laminát. U hybridní varianty autor sice uvádí, jaká by byla použita pryskyřice, nicméně vůbec se nezabývá volbou vláken a jejich orientací. Z uvedených informací není jasné, jak byl nastaven výpočet pro tento anizotropní materiál. Celkově v této pasáži schází finální rozhodnutí o volbě materiálu, u které by se diplomant mohl více zaměřit na průběh optimalizace. Práce je zpracována na velmi dobré grafické a jazykové úrovni. Jako plus lze připočíst, že dané konstrukční řešení by bylo možné použít do reálné praxe. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 133197