BOBOKOVÁ, A. Senzorické hodnocení nečokoládových cukrovinek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2018.
Tato bakalářská práce je součástí studie, která se zabývá studiem senzorické kvality nečokoládových cukrovinek se zaměřením především na flavour a s ním související obsah aromaticky aktivních látek. Podstatou této práce bylo senzorické hodnocení vybraných vzorků kyselých želé cukrovinek (žlutá barva/příchuť citron) dostupných v běžné tržní síti. Pro hodnocení senzorických vlastností (barva, textura, vůně, chuť (flavour) a celková přijatelnost) byly použity stupnice, profilový test a sledování časového doznívání intenzity chuti po polknutí. Cílem bylo zjistit, zda existují rozdíly v senzorické kvalitě/flavouru mezi obdobnými vzorky od různých výrobců. Studentka pracovala pečlivě a svědomitě. Na základě literární rešerše, která zahrnovala i mnohé odborné články v anglickém jazyce, vypracovala kvalitní teoretickou část práce; při zpracování vhodně aplikovala i znalosti dosud získané v průběhu studia. Studentka bez problémů zvládla metodiku i provedení senzorického hodnocení, plánovala si experimenty, připravovala vzorky, organizovala průběh hodnocení a správně vyhodnotila získané výsledky. Samotná bakalářská práce je zpracována pečlivě, studentka zde prokázala schopnost vyjadřování a velmi dobrou úroveň písemného projevu. Naměřené výsledky představují velmi cenné východisko pro další experimenty v rámci navazující diplomové práce.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce studentky Alexandry Bobokové se zabývá senzorickým hodnocením želé bonbónů citrónové příchuti s kyselým posypem. Práce v rozsahu 55 stran je standardně rozdělena do 8 kapitol. Práce je napsána přehledně, formální úroveň práce je na dobré úrovni (tabulky, obrázky, vzorce, grafy). Autorka využila v práci 37 zdrojů literatury - převážně domácích zdrojů, zahraničních zdrojů je menšina (asi třetina). Dále lze vytknout, že většina zdrojů je starších než 5 let, některé dokonce 10 let. Literatura je citována dle ČSN ISO 690 pro číslování v hranatých závorkách. Ve většině případů (19 ze 37) je špatně nebo neúplně literatura citována. U citace č. 2–5 chybí vydání knih, u citace č. 7 není ročník časopisu tučně, u citace č. 8 chybí údaj o typu akademické práce a uspořádání citace také není dle ČSN ISO 690. Dále u citace č. 9–11 je rok vydání časopisu v kulatých závorkách, což je jiný styl citace. U citací č. 12, 13, 14, 17, 32, 33, 34, 36 by podle typografických pravidel neměla být předložka z na konci řádku. U citace č. 25 a 37 pak chybí název, ročník, číslo vydání časopisu. Dále bych z hlediska vizuálního i u citací volila zarovnání do bloku, které je použito v celé práci. Teoretická část práce je po obsahové stránce přehledně a dobře napsaná, i když v některých případech velmi stručná. Některé kapitoly by mohly být více rozebírány. Dostatečně však popisuje danou problematiku s některými gramatickými, typografickými chybami např. za slovem viď se nepíše tečka, není to zkratka, ale zastaralý rozkazovací způsob od slovesa vidieť. Správně je data bola spracována, v některých větách pak autorka špatně použila v přísudku i/y, rovná se se odděluje mezerami, v některých případech jsou chybně použity mezery u %, pokud je to přídavné jméno bez mezery, pokud podstatné jméno s mezerou – nesrovnalosti u Tabulky 5. V celé práci jsou jednoslovné předložky v, z a spojka a nesprávně typograficky na konci řádku. Experimentální část práce je vhodně doplněna grafy a oceňuji diskuzi dosažených výsledků s konkrétním složením na obalu. Porovnání dosažených výsledků s jinými autory mohlo být aplikováno ve větší míře. Všechny senzorické zkoušky v této práci byly prováděny v souladu s aktuálními normami. V případě statistického ošetření dat by bylo vhodné i zjištění zda rozdíly mezi vzorky jsou statisticky významné, i když u bakalářské práce i to lze tolerovat. Je zjevné, že autorka pronikla do dané problematiky a dokázala z výsledků této práce srozumitelně formulovat závěry. I přes některé připomínky celkově dílo splňuje požadavky vysokoškolské kvalifikační práce, hodnotím ho jako nadprůměrné (B) a doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 107998