ŠEVČÍK, M. Návrh marketingové strategie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Chalupský, Vladimír

Hlavní přínos práce spočívá ve vymezení dopadů současných vládních omezení do činnosti vybrané posilovny a ve formulaci návrhů na překonání těchto omezení formulací modifikované strategie. Těžiště návrhů leží v rozšíření "produktu" posilovny tak, aby zákazníci neztratili kontakt s tímto prostředím (video) a v novém přístupu k práci "na sociálních sítích". Návrhy v tomto směru jsou zcela konkrétní, jsou mnohdy (ne vždy) rozpracované i do úvah o souvisejících finančních či personálních dopadech. V návrhové části je uvedena řada opatření - postrádám zde ovšem promítnutí jejich dopadu do deklarovaných cílů: jakými způsoby navrhujete měřit dosažení cílů - konkrétně "zlepšení povědomí o značce, "přilákání" nových a udržení starých zákazníků a zvýšení konkurenceschopnosti. V čem vidíte "strategický rozměr" vašich návrhů?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů E Zaměření práce na oblast "zbytných" služeb, kterými jsou služby "fit-center" je s ohledem na stávající omezení velmi aktuální. Diplomant si vymezil cíl práce zcela jasně - je jím "... navrhnout novou marketingovou strategii pro již dlouhodobě fungující brněnskou posilovnu, která se bude snažit ... přilákat nové a udržet stávající zákazníky, zlepšit povědomí o značce, dále zvýšit konkurenceschopnost v odvětví a v konečném důsledku i tržby." Tento cíl byl formulovaný zejména s ohledem na stávající omezení, jimž tento druh čelí - v analýzách a návrzích postrádám vědomí "strategického charakteru" analyzovaných přístupů a navrhovaných opatření. Cíl tak byl splněn jen částečně - s nedostatky, uvedenými níže.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod E Strategická analýza má již dlouhou dobu "zavedený" či "propracovaný" systém metod, také její postupy jsou známé a i přes dílčí neshody mezi různými manažerskými "školami" či "přístupy" v nich panuje shoda, pokud jde o zásadní stavební kameny těchto aktivit. Diplomant je v určitém výseku komentuje, nicméně systematický přehled těchto metod / postupů v práci chybí. V teoretických východiscích autor zdůrazňuje základní přístupy k marketingové strategii, když charakterizuje segmentaci, targeting a positioning, vedle toho také SWOT analýzu. Postrádám zde zmínky o dalších souvislostech strategického řízení, které v práci s výše uvedenými cíli nemohou chybět (např. formulace cílů, hierarchie firemních strategií, specifika marketingu ve službách apod.).
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E Analýzy vychází vesměs z vlastních autorových zkušeností - to samo o sobě nemusí znamenat významnou slabinu. Osobní poznání reality - zde: marketingových aktivit analyzované společnosti samotné, jakož i jejích konkurentů - může přinést cenné poznatky, nicméně formalizace postupu jejich získávání a hodnocení vnáší do takto provedených analýz potřebnou míru "hodnověrnosti". Neodsuzuji tak využití vlastních zkušeností pro vytvoření závěrů o úrovni poskytovaných služeb, ale součástí kritérií pro posuzování tohoto druhu prací je také pohled na způsob získávání dat, jejich zpracování a interpretace - z tohoto pohledu je autorův přístup, založený na "anekdotické" prezentaci informací slabinou práce.
Praktická využitelnost výsledků D Předložené návrhy směřují do relevantních oblastí - jejich realizací může společnost dosáhnout očekávaných efektů. Otázkou je samotná "motivace" těchto návrhů, ve smyslu "strategického" dosahu jejich realizace. Vzhledem k očekávanému procesu "uvolňování" pravidel chování lidí může mít jejich uplatnění pouze krátkodobou platnost. Návrhy zároveň postrádají formulaci jasně definovaných SMART cílů, potřebných jak pro jejich řízení, tak pro vymezení míry jejich naplnění.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C Z formálního hlediska autor dodržel logický postup - od vymezení cílů práce, přes uvedení teoretických východisek k analýzám stávající situace až k návrhům. Tento postup je ale "doprovázen" na mnoha místech poměrně nejednoznačným vyjadřováním typu "ve srovnání ... nedopadl Velký průvan zvlášť dobře". Odborné vyjadřování není tedy vždy na požadované úrovni.
Práce s informačními zdroji, včetně citací C Výběr informačních zdrojů pro teoretická východiska práce je poměrně omezený, řada stěžejní literatury, věnovaná problematice strategického marketingu, resp. tvorby marketingové strategie, v práci chybí. Také způsob citování těchto zdrojů je poměrně "neortodoxní". Jinak hodnotím schopnost shromáždit informace o stávající úrovni nabídky konkurenčních posiloven - zde se autor dokázal dobře zorientovat prostřednictvím vlastního šetření /byť s využitím nespecifikovaných postupů.
Navrhovaná známka
E

Posudek oponenta

Schüller, David

Hlavní cíl práce byl naplněn, nicméně v návrhové části by bylo přínosné formulovat cenovou a distribuční strategii. Autor použil uspokojivé analytické metody. Situační analýza je provedena povrchně, nejsou zde využity koncepty popsané v teoretické části. Analýza je navíc nevhodně strukturovaná a nepřehledná. Některé body ve SWOT analýze vůbec nevycházejí z předešlých analýz. Jedná se zejména o následující body - substituty, pověst, zvýšení nákladů, inflace či krize. Například o inflaci je dále ve SWOT analýze psáno pouze zkratkovitě a navíc v souvislosti s trhem v USA, což nesouvisí s českým prostředím. Množstevní uvolňování v USA a EU příliš nesouvisí s měnovou politikou v České republice (vlastní měna - Koruna česká). Formální náležitosti a použitá terminologie je na dobré úrovni. Citační norma je dodržena.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů E
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod D
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry E
Praktická využitelnost výsledků E
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji C
Navrhovaná známka
D

eVSKP id 132951