BOYARCHIKOVA, A. Inženýr dvacátého prvního století [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Neuwirthová, Ludmila

Předložená bakalářská práce je založena na výzkumu literatury týkající se tématu „Inženýr dvacátého prvního století“. Úroveň vzájemné kompatibility mezi prvky základní linie práce: zadání-cíl-struktura-závěry je logická a přehledná. Studentka k tomuto tématu prostudovala dostatečné množství relevantní dostupné literatury a informace získané z těchto pramenů uspořádala tak, aby splnila vytčený cíl práce, tj. aby identifikovala role, možnosti, požadované dovednosti a výzvy, kterým čelí profese inženýra v současném století. Způsob zpracování informací odráží názory studentky na popisovanou tematiku: u některých kapitol se snaží o vlastní zhodnocení, uvádí příklady ilustrující teoretické závěry, případně poukazuje na svoje limitující znalosti při zpracování některých kapitol. Tento postup práce zvyšuje kvalitu její analýzy zdrojové literatury a důvěryhodnost jejích závěrů. Po stránce jazykové je práce na dobré úrovni. Izolovaně se vyskytují chyby v interpunkci, ve členech, v práci je řada méně obratných vyjádření a určité nedostatky se projevují i v syntaktické propojenosti textu. Styl práce je populárně vědecký a z tohoto hlediska by text měl být v některých částech hutnější a sevřenější. Výše uvedené nedostatky však neovlivňují ani textovou soudržnost, ani smysluplnost práce. Po formální stránce je práce napsána přehledně a na dobré grafické úrovni. Způsob citací a odkazy na ně odpovídají citační normě zvolené autorkou, jsou konzistentní v celé práci a kvalita odkazů je plně identifikovatelná. Z hlediska celkového hodnocení konstatuji, že autorka naplnila vytčené cíle zadání, její práce je vypracována pečlivě, v požadovaném rozsahu a splňuje formální náležitosti. Práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B/87 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
87

Posudek oponenta

Ellederová, Eva

Předložená bakalářská práce se zabývá identifikací role inženýra 21. století, současnými světovými problémy v oblasti technických oborů a inženýrskou profesí z pohledu činnosti v zaměstnání, etiky, znalosti anglického jazyka a samotného vzdělávání. Po formální úrovni má práce nedostatky v seznamu literatury, kde se několikrát opakují stejné zdroje (viz. totožné položky [2], [3], [4], [5], položky [6], [7] a položky [17], [18]). Některé názvy děl nejsou uváděny s počátečními velkými písmeny a rovněž se zde vyskytují chyby v interpunkci. Citace v textu delší než tři řádky nejsou uvedeny v odděleném bloku, přímé citace jsou napsány kurzívou a uvedeny v uvozovkách (dle norem se uvozovky nekombinují s kurzívou). Z hlediska jazykové úrovně práce obsahuje závažné chyby v následujících oblastech: Koheze a koherence: časté vynechání spojky „and“, např. “…to consider constructive criticism, to present his/her development publicly.” (str. 11), “…skills, tact, correctness in dispute.” (str. 21); chybné nebo nevhodné spojování vět, např. “…professions, it serves as well as the way in which users communicate in order to reach an agreement upon certain goals.” (str. 23), “And here we are not talking only about vocabulary, grammar, pronunciation and punctuation of the language, and we are talking about an integrated system.” (str. 26); použití spojky “but” na začátku kapitoly: “But time is changing,…” (str. 10); uvedení citátu “Many men, many minds.” (str. 26) bez uvozovací věty působí vytrženě z kontextu. Autorka v práci používá řadu velmi dlouhých vět, ve kterých se zcela ztrácí význam sdělení (např. první věta na str. 24). Neobratná, popř. chybná spojení: “But time is changing, together with the society changing over time, too.”, “…he needs to know in which way to use this information…” (str. 10); “…which is specific in its specific.” (str. 22); “…in the moment he has time to learn it…” (str. 24); “…does not have time to react promptly to the demands of the time.” (str. 25). Chyby ztěžující porozumění: “This communication process within the group is called by engineering discourse community.” (str. 8); “The engineer must consider the man as a supreme value, he has strongly contribute to the humanization of engineering, technology and production.” (str. 22); “The engineering education in the 21st century should pay attention to the following reasons shown themselves in terms of the information age.” (str. 24). Lexikální chyby: discriptions (str.9), absolutisation (str. 25), age of High technology (str. 10), engineer communication skills (str. 11), labour collective (str. 11) a především chybné používání slova “humanitarian profession/field/aspect” v celém kontextu práce. V práci se také vyskytují chyby v používání členů, např. “in foreign language environment” (v abstraktu a na str. 22), “…for new version” (str. 10), “…is today’s essential structural feature” (str. 22), “the critical question”, “with sharp increase” (str. 24); v jednotném/množném čísle podstatných jmen, např. “a couple of a second” (str. 10); v nepoužité infinitivní vazbě, např. “…the main aim of which is providing…” (str. 8), “…which enables that reported experiments may be available in future.” (str. 27); v podmínkové větě “If I try to say …, I would define…” (str. 26) a chyby ve slovosledu, např. “…question of what should the production of tomorrow be.” (str. 18). Bakalářská práce je pojata v příliš obecné rovině a postrádá konkrétnější informace zejména v kapitole o vzdělávání budoucích inženýrů, např. jaké jsou konkrétní zastaralé znalosti a dovednosti, o kterých se autorka zmiňuje; co si autorka představuje pod pojmem „nepochopení role vzdělávání inženýrů“ apod. V práci tohoto typu bych uvítala srovnávací studii z pohledu kvality vzdělávání, možnosti uplatnění a statutu inženýrské profese v různých zemích. Vzhledem k tomu, že autorka je zahraniční studentka, očekávala bych od ní srovnání tohoto typu. Dále se mohla zaměřit na problematiku vzdělávání, popř. uplatnění absolventů v různých inženýrských oborech (např. elektrotechnické, strojní, chemické inženýrství apod.) nebo v různých oborech elektrotechniky a komunikačních technologií. Na základě výše uvedených připomínek práci hodnotím známkou C a doporučuji ji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 94420