ŠIMICOVÁ, J. Bezpečnost provozu na komunikacích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství. 2015.
Předně nutno uvést, že diplomantka zpracovala diplomovou práci zcela samostatně bez osobních konzultací s novým vedoucím práce, na základě rozpracovaného stavu původní práce pod dřívějším vedením. Předložená práce je z pohledu rešerší a použitých zdrojů zpracována podrobně a přináší přehled modelových situací z pohledu lidského faktoru, které vedou často i k vážným dopravním nehodám. Zpracování analýzy modelových technických faktorů podílejících se na bezpečnosti silničního provozu je však na zcela nedostatečné úrovni. Podkladem k vyhodnocení rizikových skupin řidičů byl kromě policejních statistik také dotazník předložený skupině pouze 54 respondentů z jedné stavební firmy. Dotazník mohl zahrnovat více respondentů z širšího spektra. Zpracování policejních statistik mohlo být nejen pouze v tabulkách, ale přehledněji s pomocí grafů a to i v průběhu doby, zejména po skončení některých kampaní. Práce nabízí několik možností řešení problematiky, jinak je však z větší části prací rešeršní. V návrzích opatření pro zvýšení bezpečnosti provozu chybí vypovídající srovnání se zeměmi, ve kterých jsou již navrhovaná opatření zavedená a kde lze posoudit jejich dopad a ohlasy na určité opatření. Celkový dojem práce kazí opět podceněné formátování textu. Přes uvedené nedostatky, dle názoru vedoucího práce, byly splněny požadavky na daný typ VŠKP, a proto práci doporučuji k obhajobě. Při obhajobě doporučuji položit diplomantce tyto otázky: 1. Ve kterých zemích jsou některá z navrhovaných opatření již zavedena a jaký měla tato opatření dopad na bezpečnost silničního provozu nebo jak jsou veřejností/odborníky hodnocena? 2. Jaké jsou další technické faktory ovlivňující bezpečnost provozu? 3. Stučně popište princip činnosti asistenčního systému ESC, používaného u koncernových vozidel VW, a jeho vliv na bezpečnost provozu? Uveďte další konkrétní asistenční systémy zvyšující bezpečnost provozu vozidel?
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění cíle a rozsahu zadání | D | V práci jsou analyzované zejména lidské faktory podílející se na bezpečnosti provozu. Technické faktory jsou zmíněny značně povrchně. Rozsah práce je však vzhledem k šíři tématu dostatečný. | |
Úroveň zpracování teoretické části tj. poznatky získané studiem | C | Teoretická část je zpracovaná přehledně a rozčleněna podle faktorů, zejména psychologických, které ovlivňují bezpečnost provozu. | |
Úroveň zpracování analytické části tj. zpracování podkladů a vstupních dat, použité metody | E | Zpracování policejních statistik mohlo být přehlednější a zpracované nejen v tabulkách. Dotazník byl předložen dosti omezenému spektru respondentů z jedné stavební firmy, mohl zahrnovat více respondentů a širší spektrum respondentů. | |
Odborná úroveň diplomové práce | E | Po odborné stránce je práce zpracována spíše podprůměrně. Větná skladba je často nesprávná, např. 2. a 3. věta 2. odst. kap. 7. Diplomantka dle názvu kap. 7 nerozlišuje "aktivní prvky" a "prvky aktivní bezpečnosti". Do kap. 7 je nelogicky zařazen "vliv vozovky", tj. kap. 7.2. Jsou používány výrazy jako "tlumená světla" namísto potkávacích světel, atd. Z kap. 7.2 není zřejmé na základě čehož diplomantka uvádí rizikovost vzniku dopravní nehody v závislosti na označení vozovky (dálnice, silnice I., II., III. třídy). Když se dále diplomantka v obecné rovině věnuje "ostrým" zatáčkám, tak vůbec nerozebírá platné normy pro konstrukce vozovek. Formulace uváděné v textu práce jsou často jen ničím nepodložené odhady. Z kap. 7.3 je zjevné, že diplomantka nerozlišuje mezi čidlem a snímačem, navíc neuvádí co je snímáno. Celkově není obsah kapitoly 7 komplexní a na odborné úrovni, kterou by diplomantka měla prací prokázat. Technické faktory jsou v práci rozebrány nedostatečně. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | E | Práce je vesměs prací rešeršní, přináší pouze shrnutí statistik, krátký dotazník malého počtu respondentů a několik návrhů, které by do budoucna mohly ovlivnit bezpečnost provozu. | |
Práce s literaturou (citace), přehled literatury dle normy ČSN ISO 690 a 690-2 | B | ||
Formální uspořádání a úprava (text, grafy, tabulky) a odborná jazyková úroveň | E | Odborná jazyková úroveň je podprůměrná, v práci není sjednocené formátování textu, není zachováno zarovnání odstavců, např. kap. 7. |
Predložená diplomová práca splnila zadané ciele na priemernej úrovni k zadanej téme. Jej praktické výsledky je možné okrajovo použiť při spracovávaní podobnej témy, použitie teoretických súhrnov uvedených v tejto práci je nutné overiť vedeckou literaturou.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Úplnost vypracování | E | Predložená práca splnila požadované ciele, ale zdroje informácií použité pri spracovaní diplomovej práce nepovažujem za dostatočné relevantné pre tento druh práce. | |
Zvolený přístup k řešení cíle diplomové práce | E | Teoretická časť práce je spracovaná v rovine všeobecnej, informácie použité v tejto časti, sú veľkej miere z online zdrojov, u niektorých uvedených odkazov boli uvedené televízne relácie, čo nepovažujem za informačný zdroj pre teoretické východiska diplomovej práce. Prístup pri tvorbe praktickej časti považujem za priemerný a pri spracovaní výstupou práce si autorka mohla zvoliť iné, vhodnejšie spôsobv interpretácie svojích výsledkov. | |
Úroveň zpracování diplomové práce tj. originalita řešení, způsob zpracování podkladů, vstupních dat, použité metody | E | Spracovanie teoretickej aj praktickej časti je na priemernej úrovni, spracovanie podkladov a vyhodnotenie v podobe akej je to prezentované v diplomovej práci, je na slabej úrovni pre tento typu práce. Niektoré kapitoly teoretickej časti sú chaotické, bez zjavnej následnosti informácií, je použitých a uvedených málo vedeckých zdrojov a publikácií, značná časť diplomovej práce sa opiera o nevedecké články a zdroje ,v praktickej časti sú k analýze využité tabuľky z externých zdrojov, autorkin prínos v tejto časti práce je pri spracovávaní a vyhodnocovaní dotazníkového šetrenia v zmysle grafického a textového popisu dotazníkových otázok. | |
Obtížnost a správnost řešení | E | Riešenie teoretickej aj praktickej časti, zvolené postupy a vlastné riešenie sú na priemernej úrovni. | |
Přínos pro praktické i teoretické využití | E | Diplomová práca a jej teoretické a praktické využitie poznatkov má len informačný charakter a vzhľadom na použité zdroje informácií poskytuje minimálný prínos pre daný obor. | |
Odborná jazyková úroveň | D | Odborná jazyková úroveň diplomovej práce je priemerná. | |
Písemná a grafická úprava tj. text, grafy, tabulky | D | Diplomová práca je po grafickej stránke spracovaná jednoducho a prehľadne, grafické riešenia mohli byť zvolené vzhľadom k prezentovaným výsledkom iného druhu, ale asi si to autorka zvolila podľa svojích preferencií. |
eVSKP id 91264