MIČOLA, I. Návrh řadicího mechanismu bezprodlevové převodovky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Úkolem diplomové práce pana Mičoly bylo vytvořit návrh mechanizmu závodní bezprodlevové převodovky. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o nepublikovanou oblast, musel diplomant roztřídit a prostudovat řadu útržkovitých informací. Na základě nich a konstrukčního myšlení postupně dospěl k finální verzi řadicího mechanizmu a jejímu ověření pomocí dostupného programového vybavení. Diplomant postupoval při zpracování poměrně náročného zadání systematicky a samostatně. Využíval efektivně jak poznatků získaných předchozím studiem, tak i konzultace s odborníky. Postupně si osvojil dovednosti CAD konstruování, metody reverzního inženýrství a výpočty pomocí metod konečných prvků. Cíle diplomové práce byly splněny v celém rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Prokop, Aleš

Diplomová práce pana Mičoly se zabývá návrhem řadícího mechanizmu bezprodlevové převodovky závodního automobilu. Text je rozdělen na část teoretickou, v níž jsou rozebrány konstrukční varianty jednotlivých typů převodovek a porovnány z hlediska principu řazení jednotlivých převodových stupňů, synchronizace, prodlevy při řazení i míry automatiky řazení. V praktické části se autor nejprve zabývá definováním zkušební dráhy a sestavením dynamického modelu vozidla, na něž je převodovka následně dimenzována. Jsou zde zahrnuty kalkulace jízdních odporů, návrh odstupňování převodových stupňů, z nichž je následně stanoven trakční a pilový diagram. Při vlastním konstrukčním návrhu autor vychází z konkrétního fyzického modelu skříně převodovky, jež byla pomocí reverzního inženýrství převedena do 3D dat. Na základě těchto rozměrů autor konstrukčně navrhl a výpočtově ověřil vnitřní části převodovky. Při úpravě geometrie ozubení pro docílení stanovené osové vzdálenosti bylo užito komerčně dostupného softwaru, což představuje výrazné ulehčení. Po stanovení finálních parametrů ozubení byl zkonstruován řadící mechanizmus, jenž byl výpočtově dimenzován jak z hlediska pevnostního, tak z hlediska průběhu sil na přesuvníku. Práce je formálně a logicky uspořádána na velmi dobré úrovni, za menší nedostatek považuji občasné pravopisné chyby, v některých případech neodpovídající popisky obrázků a také samotnou kvalitu obrázků. Student splnil všechny cíle zadání a prokázal inženýrský přístup k řešení daného tématu. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii D
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 68807