TEPLÝ, J. Dobíjecí stanice pro elektromobily a jejich vliv na distribuční síť [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Novotný, Jan

Student Jan Teplý se ve své bakalářské práci zabývá problematikou dobíjecích stanic pro elektromobily a jejich vliv na distribuční soustavu. Samotné téma a zadání sítí pro simulace byly zadány ve spolupráci s distribuční společností E. ON Česká republika, s.r.o. Student v první části bakalářské práce řeší obecný přehled dobíjecích stanic. Přehled dobíjecích stanic je poměrně pěkně zpracován, v přehledu je i podrobně popsána vybraná dobíjecí stanice, pro kterou student dělá simulace. Na první kapitolu navazuje kapitola kvalita elektrické energie. V této kapitole popisuje jen základní informace o kmitočtu, úbytku napětí a kolísání napětí. V poslední teoretické kapitole popisuje zvolenou dobíjecí stanici, možnosti konfigurace zapojení a problematiku připojovaní zdrojů s řízenými usměrňovači. V další části bakalářské práce dělal student simulace pro konkrétní místo dle zadání od distribuční společnosti E. ON Česká republika, s.r.o. a dále pro obecnou síť. Simulace zpracovával ve společnosti E. ON za pomoci konzultantů. Simulace byly provedeny dle zadání, ale na zpracování těchto výsledků měl student málo času, což se podepsalo na kvalitě. Čtenář, který není úplně seznámen s problematikou, může mít problém pochopit prováděné simulace a některé postupy. V práci se vyskytují drobné formální překlepy, kvalita některých obrázků je špatná a student se v některých částech neodborně vyjadřuje. Formální zpracování bakalářské práce je na dobré úrovni. Přístup studenta při řešení práce byl dostačující a vyznačoval se vlastním přínosem a iniciativou. Bakalářská práce splňuje veškeré požadavky kladené na práce tohoto typu a doporučuji ji k obhajobě u státní závěrečné zkoušky. Práci hodnotím 67b.

Navrhovaná známka
D
Body
67

Posudek oponenta

Radil, Lukáš

Student Jan Teplý zpracoval bakalářskou práci na téma dobíjecích stanic elektro-automobilů. Práce obsahuje 8 kapitol a 51 stran. Práce byla vytvořena ve spolupráci s firmou E.On. V prvních kapitolách je čtenáři předkládána teorie nabíjecích stanic, respektive typy stanic, druhy nabíjecích konektorů, apod. Tato část je vypracována přehledně, ale s e sníženou kvalitu některých obrázků (např. obr.3-8). Tabulka 3-2 mohla být vytvořena opravdu jako tabulka a ne vložena jako obrázek. Autor využívá netypických slovních obratů, které jsou občas nesrozumitelné. Například na straně 21, cituji: „charge de move, což by se dalo volně přeložit jako move using charge.“ Kapitola čtvrtá se věnuje kvalitě elektrické energie. Dle všeho autor čerpá pouze z jednoho zdroje a to včetně vzhledu původního dokumentu. Nicméně se zde dopouští chyby, kdy jev zvaný flikr nustále označuje jako „flikry“. Kapitola 4.3 je zde tak nějak navíc, protože informace v ní uvedené jsou velmi fádní. A proto dovozuji, že autor o této problematice nemá příliš velké znalosti. Kapitola 6 se věnuje simulaci zapojení vybrané stanice do distribuční soustavy. Je uvažováno s několika možnými případy zapojení stanice, ve kterých se hledá maximální možná vzdálenost od DTS dle zadaného úbytku napětí. Dá se říci, že výpočet je jednoduchý a použití „simulačního softwaru“ je až příliš silové řešení. V podstatě tímto i práce končí. V práci postrádám důležité informace ohledně připojení stanic než pouze katalogové hodnoty a reklamní zdroje. Informaci o filtrování harmonických máme pouze takovou, že musíme použít „sací zařízení“ (?). Co tím autor myslel, nevysvětlil. Další důležitá sdělení, například o cenách, připojení stanic s doplňujícími energetickými prvky, také chybí. Student mohl prostudovat situaci s dobíjením EV v ČR s ohledem na budování SmartCities. Práce s literaturou je na nižší úrovni, protože se ve většině zaměřuje pouze na webové zdroje. Navíc si dovoluji tvrdit, že některé pasáže by si zasloužili hlubší analýzu než pouze z jednoho zdroje. Po formální stránce je práce na standardní úrovni vyjma výše uvedených nedostatků. Celkově hodnotím práci stupněm D.

Navrhovaná známka
D
Body
65

Otázky

Šafář, David

v příloze

Navrhovaná známka
B
Body
88

Otázky

eVSKP id 94100