ŠEBESTA, R. Návrh moderního spalovacího motoru konstrukce V8 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Úkolem diplomanta bylo provést návrh moderního spalovacího motoru koncepce V8. Svým rozsahem se jedná o velmi rozsáhlou práci, které diplomant věnoval tři semestry. Diplomant využíval konzultací a potřebných podkladů k řešení, a to jak domácí tak i zahraniční odborné literatury, včetně dokumentace k použitému softwarovému vybavení. S jejich využitím pak dospěl k výsledné konfiguraci motoru. Pan Radek Šebesta prokázal odborné schopnosti při řešení reálných problémů a jeho práce může sloužit jako vzor pro další diplomové práce zabývající se řešením podobného problému. Práce byla oceněna první cenou AV ENGINEERING Akademia Awards 2011 v kategorii určené pro školy a univerzity.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Diplomová práce se zabývá návrhem moderního závodního spalovacího motoru koncepce V8, jenž do značné míry vychází z konstrukce řadového motocyklového čtyřválce. Zpracována je nejprve poměrně podrobná rešerše na téma podobných vidlicových osmiválcových motorů, v současnosti vyráběných především na Britských ostrovech. Následuje kapitola věnovaná volbě úhlu rozevření řad válců. Do této části patří i rozbor vyváženosti celého motoru pro dvě varianty klikového hřídele. Ten se jeví býti v pořádku, je však presentován lehce zavádějícím způsobem, neboť v uvedené podobě je použitelný jen a pouze pro úhel rozevření řad válců 90°. Další rozsáhlé práce mají konstrukční charakter, kdy pro zvolenou celkovou koncepci byly navrženy zcela nové díly a vytvořeny CAD modely všech nakupovaných součástek. Konstrukční řešení jednotlivých prvků je vždy řádně popsáno a zdůvodněno. Na tuto část navazuje rozbor zatěžných účinků, z nějž potom vycházejí pevnostně-deformační statické výpočty klikové skříně, včetně jejích modálních vlastností. K diplomové práci je připojena příloha, obsahující analytické výpočty zátěžných účinků a výkres sestavy celého motoru. Dokument se nevyhnul některým drobným stylistickým a gramatickým prohřeškům, jakož i snížené kvalitě zejména rastrových obrázků. Ovšem je třeba vyzdvihnout skutečnost, že mnoho grafického materiálu si autor vytvořil svépomocí. Zadání bylo splněno ve všech bodech a diplomová práce se svým rozsahem zcela vymyká standardu závěrečných prací tohoto druhu. Pan Radek Šebesta touto prací jednoznačně prokázal svůj inženýrský přístup při řešení konkrétních úkolů v oblasti návrhu a konstrukce spalovacích motorů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 33920