LÁBUS, J. Chování kluzných ložisek řadového pětiválcového motoru při různých provozních podmínkách [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2008.

Posudky

Posudek vedoucího

Dundálek, Radim

Student předložil práci, která je na vysoké odborné úrovni. Prokázal, že dovede aplikovat znalosti nabyté z předcházejících let studia, na konkrétní úkol.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Svída, David

Diplomová práce pana Jiřího Lábuse s názvem Chování kluzných ložisek řadového pětiválcového motoru při různých provozních podmínkách obsahuje celkem 84 číslovaných stran textu a CD s elektronickou verzí práce. Spis je rozdělen do 5 kapitol. V první autor se autor zaměřuje na kluzná ložiska na klikové hřídeli z obecného hlediska, uvádí požadavky na ložiska kladené a přehled materiálů pro jejich výrobu. Kapitola druhá zahrnuje teoretické rovnice popisující princip hydrodynamického mazání. Vzhledem k tomu, že uvedenou teorii lze nalézt v dostupné odborné literatuře, soudím, že není nutné ji v této diplomové práci uvádět. Kapitola třetí popisuje výpočtové modely hydrodynamických ložisek použité v MBS systému Adams a v kapitole páté se autor práce zabývá popisem sestavení modelu klikového mechanismu v MBS. Nejzajímavější informace přináší kapitola čtvrtá, kde jsou prezentovány výsledky výpočtů. Autor si pro účely diplomové práce správně zvolil výpočtový program Adams. Ten je obecně určen pro výpočtové simulování mechanismů. Jeho modul Engine je zase specializován zejména na klikové ústrojí pístového spalovacího motoru. V rámci této diplomové práce byl sestaven klikový mechanismus vycházející ze známého tříválcového motoru škoda. Byly dosazeny všechny známé setrvačné parametry vycházející z reálné pohonné jednotky. Kliková hřídel jako stěžejní část klikového mechanismu, stejně jako všechny ostatní komponenty, byla řešena jako tuhé těleso s pružnými a tlumicími členy mezi jednotlivými zalomeními. Ve výsledcích je prezentován vliv tuhosti klikové hřídele na minimální výšku mazací mezery na hlavních a klikových čepech, dále vliv viskózní kategorie na minimální výšku mazací mezery a polární diagramy zatížení a relativní excentricity opět na hlavních i ojničních ložiskách. Průběh hydrodynamicky účinné rychlosti je znázorněn závěrem. Předvedené výsledky se zdají být reálné, ovšem doporučil bych je ověřit experimentálně. Práce je po formální stránce bez výhrad a je na ní znát, že autor se dané problematice věnoval se zájmem a nadšením. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 9630