BUREŠ, J. Elektrické modely rekuperačních zátěží pro napaječ střídavého trakčního vedení 25 kV, 50 Hz [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Klusáček, Jan

Hlavní náplní bakalářské práce studenta Jana Bureše je modelováním drážních vozidel pro účely nejen modelování energetických toků daných realistickým provozem v železniční trakční, ale i pro účely simulace kvality odběru z napaječe trakční soustavy, potažmo elektrizační sítě. Z toho důvodu student v prostředí simulačního softwaru PSCAD navrhnul a namodeloval zástupné lokomotivy, a to do detailu elektrické výzbroje včetně řízení. Nakonec student navrhnul model dynamické trakční soustavy s napaječi a vyhodnotil odběr jednotlivých lokomotiv z hlediska vyšších frekvenčních složek proudu a vliv na napěťovou nesymetrii na distribuční síť VVN. Student se musel během své práce seznámit s výzbrojí lokomotiv provozovaných na území České republiky a odvodit a navrhnout jejich řízení s ohledem na požadovaný odebíraný výkon. Během práce se musel velmi detailně seznámit s prostředím softwaru PSCAD, kde velmi kladně hodnotím zejména jeho schopnost implementovat a odladit řídící smyčku čtyřkvadrantového jednofázového měniče. Práce je napsána srozumitelně a na odpovídající technické úrovni, s občasnými až příliš opisnými pasážemi, nikoliv však dramaticky snižující úroveň práce. Student vycházel jak z české tak z anglicky psané literatury, čímž prokázal dobrou znalost angličtiny. Kladně hodnotím studentův zájem o problematiku, zodpovědný přístup k práci a pravidelnou účast na konzultacích. Celkově hodnotím práci výborně s hodnocením A 98b a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
A
Body
98

Posudek oponenta

Radil, Lukáš

Student Jan Bureš zpracoval bakalářskou práci na téma fyzikálních modelů elektrických trakčních zátěží. Práce má celkem 86 stran a je členěna do 8 hlavních kapitol. První část řeší zejména teoretické poznatky a rešerši současného stavu poznání. Zejména systému napájení trakčního vedení. Dále student pokračuje v definici pojmů, které budou dále hodnoceny. Zde mám výtku k přesným definicím. Vztah (15) vychází z celkového zdánlivého výkonu, včetně deformačního, což by bylo lepší rozepsat, pouze "S" může být zaměněno. Dále na straně 25 tvrzení, že měniče usměrňují proud o různém napětí je velmi nešťastné. Následně se práce věnuje konstrukci matematických popisů modelů trakčních zátěží – lokomotiv. Oceňuji komplexní pojetí, vyjma aerodynamického odporu lokomotiv. Do 50 km/h lze tuto skutečnost zanedbat, s vyšší rychlostí (160 km/h) je již nutné s ní počítat. Ovšem vzhledem k tomu, že student vytvořil modely 10 lokomotiv, které mají 3 rozdílné napájecí systémy lze tuto skutečnost pominout, zvláště když student se jí věnuje v závěru. Potažmo, když informace o vnitřním zapojení jsou velmi složitě dostupné. Dále kvituji vyjádření harmonického zkreslení pomocí TDR, které přináší přehled o použitých technologiích. Některé informace o nesymetrii napětí dle ČSN EN 50160 (2 %) vs. podnikových norem PNE (0,7 %), lze přehlédnout. Nicméně na straně 48 student operuje se slovem marginální, jehož význam v daném kontextu mi není jasný. Prosím o vysvětlení. Na straně 54 píše o zkratovém výkonu DS 110 kV na úrovni 1150 kVA. Tato hodnota je příliš nízká. Od kapitoly 7 řeší dynamiku provozu, ve kterém jsou patrné způsoby použití lokomotiv. Je zajímavé sledovat výsledky simulací pro jedno a dvoustranné napájení vzhledem k nesymetrii. Na straně 67 dokonce uvádí nesymetrii 2,86710-3 %, tato hodnota je ale nedůvěryhodná. V kapitole 7.3 je zajímavé sledovat provoz dvou lokomotiv, kdy jedna rekuperuje a druhá jede na nominální výkon (příkon). Dále nerozumím následující tezi v závěru: „že kvantita elektrického výkonu z programu PSCAD při odběru energie je nedostatečná“. Vzhledem k tomu, že výsledky práce jsou dále použitelné pro řešení projektu, je na místě ocenit množství modelovaných strojů. Pro uživatelskou přívětivost bych doporučoval udělat roletové menu výběru konkrétního stroje v jednom bloku. Po typografické stránce mám výtky k nedodržení kurzívy při psaní veličin v grafech. Práci jednoznačně doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm A. V příloze je uveden posudek externího oponenta.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Otázky

eVSKP id 142364