GREŇ, M. Návrh a pevnostní kontrola systému řízení letounu TL 4000 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Šplíchal, Jan

Předkládaná diplomová práce v anglickém jazyce s názvem Návrh a pevnostní kontrola systému řízení letounu TL 4000 je členěna do 20 kapitol. V práci se autor zabývá návrhem mechanismu řízení letounu TL4000, určení sil působících v jednotlivých částech řízení a pevnostním návrhem těchto částí. V jednotlivých kapitolách autor postupně ukazuje celý postup při návrhu mechanismu řízení. Od stanovení zatížení dle požadavků předpisů, tvorby kinematického mechanismu pomocí modulů v programu CATIA, MKP modelu pro stanovení zatížení jednotlivých částí, podrobného návrhu jednotlivých dílů až po pevnostní kontrolu některých dílů. Na závěr jsou stanoveny převodové poměry jednotlivých tras řízení. Student pracoval po celou dobu velmi samostatně a na konzultace přicházel připraveně s vlastními návrhy technického řešení.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Katrňák, Tomáš

V diplomové práci se student zabývá konstrukčním návrhem a pevnostní kontrolou systému podélného, příčného i směrového řízení letounu TL 4000. Práce je psána v anglickém jazyce, student tak chtěl zúročit zkušenosti získané na zahraničním studijním pobytu. Měl však více využívat odbornou terminologii z použitého stavebního předpisu CS-23. V prvních kapitolách stručně popisuje vyvíjený letoun a prvky pro ovládání řízení. Dále pak správně vybral body certifikačního předpisu CS-23, které musí jeho návrh splňovat. V kapitole 5 prezentuje systémy řízení na podobném letounu Cirrus SR22. Chybí oddělená kapitola se zobrazením navrženého systému na letounu TL 4000 s přehlednými obrázky jednotlivých tras řízení separovaně, systémové zobrazení v nárysech a půdorysech, číselné označení pák a táhel. V dalších kapitolách student uvádí proces tvorby CAD modelu, členění sestavy, vysvětluje konstrukční důvody vedení tras řízení a vyšetřuje 5 poloh výškového kormidla i křidélek a 3 polohy směrového kormidla. Pro návrh kinematiky systémů využívá modul DMU Kinematics systému CATIA V5. Následně popisuje části a tvorbu MKP modelu v systému MSC.Patran/Nastran a zadávání okrajových podmínek. Analyzuje čtyři zatěžovací případy, ve kterých jsou obsaženy působení sil od pilota i spolupůsobení pilotů. Při vyhodnocování správně uvažuje zvyšující součinitele bezpečnosti a určuje síly v jednotlivých částech systémů. V následujících kapitolách student prezentuje pevnostní kontroly táhel a ok na táhlech, druhy porušení a vzorce. Kontrolu provádí pro všechna táhla a pro maximální síly, tedy pro obálku ze zatěžovacích případů. Dále podrobně zobrazuje konstrukční řešení převodových pák a jejich zástavbu. Na vybrané podávací páce uvádí velmi zjednodušenou pevnostní kontrolu tělesa páky analyticky. Na tvarově složitých pákách vyhodnocuje rozložení a maximální napětí pomocí MKP softwaru. Student zmiňuje výpočty i v dalších polohách natočení páky, výsledky měl uvést přehledně do tabulek v přílohách diplomové práce. Pevnostní kontrolu ok na pákách pomocí metodiky NIU prezentuje pouze na dvou vybraných pákách. Kontrola zbylých ok chybí a není zobrazena ani v přílohách. Jsou uvedeny jen kritické části systému a to pouze při kritických případech zatížení. Dále kontroluje nýtové spoje pák, únosnost ložisek, vidlicových koncovek, spojovacích čepů a lan. Závěrečná část práce je věnována stanovení převodových poměrů tras řízení. Práce je prakticky využitelná a velmi přínosná pro projektu letounu TL 4000. Svým obsahem splňuje zadání, předkládá ucelený návrh systému řízení, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 83181