FORMÁNEK, M. Regulátoru napětí palubní sítě letadel s motory WALTER M337 [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Kaczmarczyk, Václav

Student se ve své práci zabýval návrhem a vývojem zařízení nahrazujícího v dnešní době zastaralý réleový regulátor napětí palubní sítě letadel. Odborná stránka práce je na vysoké úrovni a svědčí o velmi dobré orientaci autora ve zpracovávané problematice. Výtku mám k řídicímu programu, kde se domnívám, že z potenciálně dvou paralelně vykonávaných operací (průměrování a smyčka řízení) by prioritu měla dostat řídicí smyčka. Dále pak existuje rozpor mezi délkou bufferu popsanou v práci a implementovanou v programu. Rovněž implementace funkce Average() svědčí o tom, že autor ještě nikdy nepoužíval kruhový buffer. Po formální stránce je práce na relativně dobré úrovni. Vyskytují se občasné těžkopádné formulace. Student pracoval na práci zcela samostatně. V případě potřeby využíval konzultací, na které byl vždy dobře připraven. S ohledem na náročnost celého řešení a na to, že se jej student ujal komplexně a úspěšně vytvořil požadované zařízení, je možné přehlédnout nedostatky v práci či snadno analyzovatelné a odstranitelné nejasnosti v implementaci programového vybavení a mohu hodnotit práci známkou A.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Bartík, Ondřej

Diplomová práce REGULÁTORU NAPĚTÍ PALUBNÍ SÍTĚ LETADEL S MOTORY WALTER M337 o rozsahu 59 stran (od úvodu po závěr) a čtyřech kapitolách, kterou vypracoval pan Bc. Michael Formánek, se zabývá problematikou návrhu napěťového regulátoru palubní elektrické sítě letadel využívající letecké motory Walter M137 a M337. Zadání práce lze bezpodmínečně považovat za splněné v každém jeho bodě. Prezentační úroveň práce lze hodnotit jako výbornou s drobnými výhradami. Například obrázky na stranách 38 a 39 mohly být zobrazeny na vhodnějších intervalech zkoumaných veličin. Dále jako příklad lze uvést obrázky na stranách 48, 49 a 50, u kterých chybí jakékoliv popisy os. Formální stránku předložené práce lze hodnotit taktéž jako velmi dobrou s drobnými výhradami. Tyto výhrady se týkají převážně překlepů a nevhodně zvolených tvarů slov ve větách. Viz. samotný název práce. Práce dále využívá vhodnou literaturu pro rešerši a řešení zadání této práce. Proto lze ohodnotit práci s literaturou jako velmi dobrou. Po odborné stránce autor ukazuje hluboké znalosti problematiky letecké techniky. Veškerá svá tvrzení vždy podkládá příslušnou normou. Jeho výsledky získané jím navrhnutým řešením lze považovat za výborné. Vždy byly dodrženy příslušné restrikce a normy. Práci lze z pohledu časové náročnosti posuzovat jako náročnou, protože bylo zapotřebí zkonstruovat vlastní hardware řešení, navrhnout a zprovoznit vlastní software řešení pro návrh regulátoru výstupního napětí dynama s cizím buzením. Nicméně je nutno vytknout a poukázat na několik významných nedostatků v postupu návrhu samotného řídicího algoritmu. Například z přiloženého zdrojového kódu je patrné, že hrozí ztráta kroku výpočtu akčního zásahu, protože okamžik výpočtu akčního zásahu může nastat v době obsluhy analogově číslicového převodníku (není použito vhodných přerušovacích rutin). Dále je patrné, že při výpočtu akčního zásahu se používá průměr z 64 naměřených hodnot uložených ve vyrovnávací paměti, i když v práci je uvedena hodnota 32. Avšak, mezi jednotlivými okamžiky výpočtu akčního zásahu může být změřeno pouze 40 nových hodnot. To znamená, že řídicí algoritmus v každém kroku výpočtu pracuje s nesprávnými daty. Vhodnou úpravou implementovaného algoritmu by bylo dosaženo mnohem lepších výsledků. I přes zmíněné nedostatky nelze popřít, že práce svědčí o inženýrských schopnostech autora. Proto tuto práci navrhuji k obhajobě s hodnocením 75 C.

Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 126917