KOBATH, M. Detekce plagiátů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Honzík, Petr

Student Martin Kobath se práci věnoval od počátku svědomitě a iniciativně. Po provedení rešerše se rozhodl jít cestou náročnější, než jsem vzhledem k tomu, že se jedná o práci bakalářskou, vyžadoval. Na jednu stranu to přineslo pozitiva, vytvořený systém rozpozná i parafráze; během analýzy dokumentů byl například objeven plagiát spočívající v tom, že dva autoři přeložili stejný text převzatý z angličtiny; a právě podoba překladů vedla ke zjištění, že skutečným autorem textu není ani jeden ze studentů. Na stranu druhou, což však nebylo v zadání explicitně uvedeno, zpracování jednoho dokumentu trvá spíše hodiny než minuty, není tedy prakticky využitelný pro rychlou orientační kontrolu. Na čem by student mohl zapracovat je komunikace. Student např. velmi odolával opakovaným žádostem o úpravu uživatelského rozhraní svého programu nebo jasný návod, jak při vyhodnocení dokumentů postupovat. Na žádost o výše uvedené mi student v emailu doporučil „nevzdávat se hned po prvním neúspěchu“, což je jistě povzbudivé, nicméně úpravu uživatelského rozhraní nebo poskytnutí návodu bych považoval za vhodnější formu reakce. Podobných drobností se událo několik a mohou v budoucnu studentovi zkomplikovat život více, než si v tuto chvíli uvědomuje. Přesto celkový přístup a píli studenta považuji za vysoce nadprůměrné, hodnotím jej známkou A, výborně, 90 bodů.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Petyovský, Petr

Zadání této bakalářské práce patří mezi náročné a to po stránce teoretické i realizační. Student v rámci řešení zadání nastudoval dostatečné množství literatury věnované metodám strojového porovnávání textových dokumentů a získané poznatky vhodně aplikoval v realizační části práce, věnované detekci plagiátorství ve studentských závěrečných pracích. Zadání bylo jednoznačně splněno a dosažené výsledky jsou obsaženy v textu a přílohách práce. Způsob řešení daného úkolu svědčí o dobré úrovni znalostí studenta v daném oboru a zvolené řešení je správné. Student při řešení bakalářské práce využívá nastudované znalosti, které uvedl v kap. 1-4. Práce tak obsahuje delší teoretický úvod, který má ryze kompilační charakter. Tento rozsah a styl teoretického úvodu je ovšem nutný, neboť definuje množství pojmů a skutečností, nutných pro pochopení problematiky a popisu následně realizované metody. Ostatní části práce jsou již původní prací studenta a jsou věnovány: postupu návrhu metody předzpracování textů, získání dalších dokumentů ze sítě Internet a návrhu i optimalizaci srovnávacích algoritmů. Další části této kapitoly popisují: návrh vhodné prezentace výsledků pro uživatele a ovládání realizované aplikace. Kapitola 6 uvádí průběh, časovou náročnost a výsledky testování aplikace na připravených datech. Závěrečná kap. 7 je věnována celkovému zhodnocení a uzavření problematiky. Domnívám se, že rozsah této kapitoly by mohl mít s ohledem na množství dosažený výsledků větší rozsah. Student se při řešení zadání bakalářské práce nedopustil žádných podstatných chyb, které by ovlivňovaly kvalitu výsledků práce. Samotný popis realizované metody je prezentován grafickou formou pomocí vývojových diagramů, které ovšem mají rozsah 5 stran (str. 45-49). Pro prezentaci takto komplexní metody již není použití vývojového diagramu zcela vhodné a bylo by vhodnější celý diagram hierarchicky rozdělit, případně využít jiné grafické reprezentace vnitřní struktury programu (například strukturogram nebo objektová síť). Z formálního hlediska je práce vhodně rozčleněna do dostatečného množství samostatných kapitol, které umožňují dobrou orientaci čtenáře v textu. Přesto, jak již bylo uvedeno, by mohla mít závěrečná kapitola větší rozsah. V textu práce jsem prakticky neobjevil žádnou gramatickou či syntaktickou chybu, což svědčí o důkladnosti, s jakou student text zpracoval. Přiložené CD obsahuje testovací data, zdrojové texty programu v jazyce C# a samozřejmě text práce samotné. Vzhledem k náročnosti úkolu, množství znalostí nutných k praktické realizaci i dosaženým výsledkům, mohu zodpovědně konstatovat, že předložená práce rozhodně svědčí o bakalářských schopnostech studenta a práci doporučuji k obhajobě. V mnohých ohledech tato práce dokonce splňuje kritéria kladená na práce diplomové. Studentovi navrhuji hodnocení bakalářské práce stupněm: výborně – A (93).

Navrhovaná známka
A
Body
93

Otázky

eVSKP id 84816