NAVRÁTIL, V. Snižování hluku kolejových vozidel v traťových obloucích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Klapka, Milan

S předloženou diplomovou prací jsem spokojen. Zkonstruovaný funkční vzorek naplňuje zadaný cíl a významně posunuje možnosti způsobu řízené úpravy adheze v kontaktu kola a kolejnice. Metody a postupy použité při řešení považuji za adekvátní. Velmi cenné jsou data z rozsáhlých měření hluku na vybraných točnách, které budou dále zpracovány formou vědeckého článku ve spolupráci s autorem DP. Experimentální ověření navrženého produktu potvrdilo schopnost produktu řídit aplikaci produktů k modifikaci adheze na základě analýzy akustické odezvy z průjezdu kolejového vozidla. Testování zároveň odhalilo některé nedostatky, které bude třeba v budoucnu odstranit. Kvalitu práce mírně snižují drobné formální nedostatky, zejména nízká kvalita některých obrázků (2-1, 2-4 aj.), popřípadě stylistika některých pasáží textu. Závěrem konstatuji, že práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Dočkal, Aleš

Cílem práce je návrh jednotky spouštějící aplikaci produktu pro úpravu adheze (TOR) na tramvajovou kolejnici v závislosti na zjištěné hladině hluku v daném frekvenčním pásmu. Z rešerše autor stanovuje obecná frekvenční pásma pro pískání kol a hluk od okolku. Současně se zabývá vhodnou volbou hardware pro následné experimenty. Dalším krokem je experimentální ověření reálných frekvenčních pásem a hlukových hladin pro konkrétní tramvajové točny v Brně. Finální série experimentů potvrzuje reálnost navrženého algoritmu řízení i zvoleného přístupu byť s výhradou s ohledem na nestabilitu použitého HW. Výhrady mám zejména k chybným odkazům v textu rešeršní části, nepřesné terminologii („intenzita hluku“, „hlasitost“), chybějícímu řešení zjištěných nedostatků v HW oblasti a k podrobnější (např. fotografické) dokumentaci z měření. Byť se jednalo pouze o nevýznamnou součást řešeného problému, je provedení funkčního prototypu na fotografiích poněkud neuhlazené. Práce svědčí o schopnostech diplomanta samostatně řešit inženýrské úkoly. Cíle práce pokládám za splněné, použité metody a přístupy za adekvátní a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 116591