NOVÁK, P. Návrh řídicího algoritmu pro stabilizaci letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Krejsa, Jiří

Pan Pavel Novák se ve své práci zabývá aktuálním problémem řízení bezpilotních létajících prostředků, konkrétně tvorbou nelineárního modelu odpovídajícího letounu SkyDog, firmy Honeywell; ve spolupráci s touto společností byla práce realizována. V úvodu práce jsou shrnuty teoretické podklady, především z oblasti aerodynamiky, použitých souřadných systémů a pohybových rovnic. Jádro práce pak tvoří kapitola 9, která se zabývá tvorbou nelineárního modelu v prostředí Matlab/Simulink a kapitola 10, věnovaná návrhu regulátorů. Panu Novákovi se podařilo plně splnit zadané cíle práce, tedy vytvořit nelineární model letounu, navrhnout algoritmus jeho stabilizace a ověřit simulačně, a to včetně vlivu atmosféry. Během činnosti na diplomovém projektu pracoval samostatně, s velkým nasazením a podařilo se mu přispět k danému tématu. Jeho práci hodnotím známkou výborně a doporučuji po zodpovězení případných dotazů oponenta mu udělit titul inženýr.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Březina, Lukáš

Student se ve své práci zabýval návrhem řídícího algoritmu pro stabilizaci letadla. Úvodní část se věnuje především teoretickým souvislostem a popisu samotného modelu letadla v prostředí Matlab Simulink. Zbytek práce student věnuje návrhu řízení a simulačnímu ověření účinků atmosférických vlivů na letadlo. K práci mám následující výhrady. V kapitole 9.2 (str. 36 a dál) student provádí linearizaci modelu stejnosměrného motoru pomocí nástroje „Linear analysis“ v Matlabu. Výstupem linearizace je lineární stavový model DC motoru. Nicméně stavový model, založený na rovnicích (31, 32) na str. 37, je velmi dobře známý a je k nalezení v celé řadě studijních materiálů včetně helpu Matlabu. Uniká mi tedy nutnost linearizace v Matlabu, navíc se zanedbanou indukčností motoru. Známý nezjednodušený stavový model DC motoru je výpočetně naprosto nenáročný a neměl by s jeho použitím tedy být žádný problém. Další výhrady už jsou pouze formálního rázu. Obr. 9.2-3 chybí popis os. Obr. 10.2-3,4 by bylo vhodné blíže rozepsat význam jednotlivých čar v grafech. V únosné míře se objevují pravopisné chyby. Práce samotná je poměrně rozsáhlá a student se při plnění cílů úspěšně vypořádal s poměrně komplikovanou problematikou, čímž jednoznačně prokázal schopnost samostatné inženýrské práce. I přes uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě a po zodpovězení dotazů navrhuji hodnocení „A“.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 64106