NOVÁK, P. Návrh řídicího algoritmu pro stabilizaci letadla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.
Pan Pavel Novák se ve své práci zabývá aktuálním problémem řízení bezpilotních létajících prostředků, konkrétně tvorbou nelineárního modelu odpovídajícího letounu SkyDog, firmy Honeywell; ve spolupráci s touto společností byla práce realizována. V úvodu práce jsou shrnuty teoretické podklady, především z oblasti aerodynamiky, použitých souřadných systémů a pohybových rovnic. Jádro práce pak tvoří kapitola 9, která se zabývá tvorbou nelineárního modelu v prostředí Matlab/Simulink a kapitola 10, věnovaná návrhu regulátorů. Panu Novákovi se podařilo plně splnit zadané cíle práce, tedy vytvořit nelineární model letounu, navrhnout algoritmus jeho stabilizace a ověřit simulačně, a to včetně vlivu atmosféry. Během činnosti na diplomovém projektu pracoval samostatně, s velkým nasazením a podařilo se mu přispět k danému tématu. Jeho práci hodnotím známkou výborně a doporučuji po zodpovězení případných dotazů oponenta mu udělit titul inženýr.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Student se ve své práci zabýval návrhem řídícího algoritmu pro stabilizaci letadla. Úvodní část se věnuje především teoretickým souvislostem a popisu samotného modelu letadla v prostředí Matlab Simulink. Zbytek práce student věnuje návrhu řízení a simulačnímu ověření účinků atmosférických vlivů na letadlo. K práci mám následující výhrady. V kapitole 9.2 (str. 36 a dál) student provádí linearizaci modelu stejnosměrného motoru pomocí nástroje „Linear analysis“ v Matlabu. Výstupem linearizace je lineární stavový model DC motoru. Nicméně stavový model, založený na rovnicích (31, 32) na str. 37, je velmi dobře známý a je k nalezení v celé řadě studijních materiálů včetně helpu Matlabu. Uniká mi tedy nutnost linearizace v Matlabu, navíc se zanedbanou indukčností motoru. Známý nezjednodušený stavový model DC motoru je výpočetně naprosto nenáročný a neměl by s jeho použitím tedy být žádný problém. Další výhrady už jsou pouze formálního rázu. Obr. 9.2-3 chybí popis os. Obr. 10.2-3,4 by bylo vhodné blíže rozepsat význam jednotlivých čar v grafech. V únosné míře se objevují pravopisné chyby. Práce samotná je poměrně rozsáhlá a student se při plnění cílů úspěšně vypořádal s poměrně komplikovanou problematikou, čímž jednoznačně prokázal schopnost samostatné inženýrské práce. I přes uvedené výhrady doporučuji práci k obhajobě a po zodpovězení dotazů navrhuji hodnocení „A“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 64106