HEJKALOVÁ, A. Návrh UL letounu pro piloty s pohybovým omezením [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Bartoněk, Jaroslav

Diplomová práce se věnuje mladé a dosud převážně opomíjené části sportovního letectví, která má přitom značný společenský přesah. Studentka ve své práci představuje počáteční kroky vývoje nového UL letounu, který je navržen s úmyslem umožnit sportovní létání pilotům se sníženou funkcí dolních končetin. Věnuje se zkoumání zdravotních požadavků na piloty, současné situaci na trhu s takovými letouny a rovněž řešením, která již existují v leteckém a automobilovém průmyslu. Těžiště práce však spočívá v návrhu samotného letounu a v identifikaci a řešení přidružených problémů, zejména rekonstrukci systémů řízení. Výsledkem práce je dvoumístný hornoplošný letoun klasického uspořádání. Vzhledem k zamýšlenému účelu má poněkud větší rozměry, než bývá obvyklé. Studentka předvedla znalost klíčových fází návrhu, jako je aerodynamický výpočet, hmotový rozbor, práce s CAD systémem CATIA, a rovněž navrhuje hlavní znaky konstrukčního řešení. Zde je možné mít první výhrady. Vzhledem k větším rozměrům a nákladu je riziko, že celokovový letoun ve skutečnosti nesplní hmotnostní limit a že kompozitní, nebo alespoň smíšená konstrukce by mohla být výhodnější. Celkově je však návrh pečlivě zpracován a nepostrádá nic důležitého. Protože u pilotů se sníženou funkcí dolních končetin nelze použít klasické řízení pedály, přichází studentka s vlastním řešením, které jednak sdružuje všechny řídící orgány letadla na dvou pákách (a tedy v žádné situaci nenutí pilota sejmout z nich ruce), jednak umožňuje plně zdvojit řízení, jak je zvykem u běžných UL letounů. Ovládání tohoto typu dosud nebylo použito a je poměrně inovativní, přitom vychází z již prakticky použitých konstrukcí. V diplomové práci nechybí ani řešení přidružených problémů. Jedním z nich je potřeba přepravy invalidních vozíků posádky pro případ přistání na jiném než výchozím letišti. Studentka vybrala nejvhodnější typ takového vozíku a věnovala se i možnostem jeho uložení v zavazadlovém prostoru. Velký zřetel je brán i na snadný nástup a výstup, předletovou kontrolu, možnost tankování či dostupnost klíčových konstrukčních bodů. Některá tato řešení lze označit za poněkud předčasná, neboť v reálné situaci by závisela na skutečné konstrukci stroje. Na druhou stranu však upozorňuje na detaily, jejichž vhodné řešení výrazně zvýší užitné vlastnosti letounu. Studentka prokázala schopnost samostatně řešit problémy a shánět zdroje informací včetně externích konzultantů. S pravidelností, jaká se dnes vidí málokdy, vykazovala pokroky během celého roku. Diplomová práce nepostrádá žádné důležité části, naopak byla by užitečným vodítkem při případném skutečném zahájení vývoje podobného letadla. Proto navrhuji hodnocení A.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Sklenář, Filip

Předložená diplomová práce se zabývá návrhem letounu pro piloty s pohybovým omezením. Toto téma není v letectví příliš časté což dokazuje i fakt, že v České republice je pouze několik letounů upravených pro daný účel. O to složitější muselo být shromažďování informací ke zmíněné problematice. Práce je logicky uspořádána do čtyř hlavních kapitol. Podstatnou částí práce je kapitola třetí, která řeší výběr a návrh vhodného uspořádání ovládacích prvků. Navrhnuté řešení ovládání směrového kormidla s ovládáním plynu na společné páce, považuji za vhodné a pro piloty uživatelsky příjemné a intuitivní. V zadání nebylo určené, zda má být letoun vhodný pro cestování nebo pouze létání pro radost. Pokud by letoun nebyl určený pro cestování bylo by vhodné uvažovat o zvolení jiného profilu křídla, který by umožňoval dosažení nižší pádové rychlosti a tím teoretické zvýšení bezpečnosti na úkor letových výkonů. V práci bych chtěl vyzdvihnout návrh řešení tankování hornoplošného letounu. Práci považuji za kvalitní s výsledky, které jsou využitelné v praxi. Práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 125216