VAĽUŠ, D. Laboratorní úlohy pro výuku síťových technologií s použitím různých simulačních nástrojů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Bečková, Zuzana

Student Dávid Vaľuš měl za úkol navrhnout dvě až tři laboratorní cvičení pro výuku síťových technologií a experimentovat se simulačními nástroji, ve kterých lze nová cvičení tvořit. Úspěšně vytvořil dvě laboratorní cvičení, tematicky se zaměřil na techniku NAT a protokoly DHCP, FTP, TFTP a HTTP. Věnoval se zejména simulátorům ns-3 a gns3, využil však také Python a v práci systematicky popsal celou přípravu simulačního prostředí včetně nastavení Linuxu. Laboratorní úlohy nakonec přeložil do českého jazyka. Zadání tímto považuji za splněné. Práce pana Vaľuše byla systematická, pravidelně konzultoval, dodržoval dohodnuté termíny. Zároveň k práci přistupoval samostatně, kreativně a úspěšně řešil technické potíže, se kterými se při tvorbě laboratorních úloh setkal. Navrhuji proto hodnotit jej známkou A.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Ilgner, Petr

Cílem práce byl návrh a realizace nových laboratorních úloh pro demonstraci různých protokolů a technologií. Zadání práce ponechávalo volbu vhodného simulačního nástroje a problematiky na studentovi. Pan Vaľuš se rozhodl realizovat dvě úlohy pro demonstraci DHCP a NAT a úlohu zaměřenou na protokoly FTP, TFTP a HTTP. Jako simulační nástroje použil open source nástroje, ns-3 pro simulaci a GNS3 pro emulaci síťových zařízení pomocí nástrojů Dynamips a virtualizovaných linuxových serverů pro poskytování síťových služeb. Zadání práce tak lze považovat za splněné. Realizované úlohy jsou dobře zpracované, obsahují instruovanou konfiguraci scénářů a následné vyhledávání chyb v řešení, samostatnou práci a relevantní kontrolní otázky. Zejména druhá úloha je však relativně komplexní a smysl úlohy a virtualizovaných prvků není dostatečně vysvětlen. Úloha v topologii sítě uvádí paketový generátor Ostinato, avšak jeho smysl není v textu vysvětlený. V úvodech jednotlivých laboratorních úloh postrádám podrobnější popis a vysvětlení smyslu jednotlivý částí úlohy, případně zmínění použitých technologií a podobně. Kvalitu úloh bohužel snižuje netechnický jazyk a překlepy, například „UnuntuDocker“ i typografické chyby. Některé věty pak dokonce nedávají smysl, např. „Po zadání příkazu pwd bychom neměli vidět celou cestu do uživatelské složky, ale ten by se měl tvářit jako kořenový adresář.“ v 7.2.6. Pro přípravu laboratorního prostředí by bylo vhodnější uvažovat linuxovou distribuci s delší dobou podpory. Podpora použitého Ubuntu 18.10 končí jen měsíc po obhajobě práce. Pro možnost replikace by bylo dobré uvést přesnou verzi použitého systému Cisco IOS. Samotná práce bez těchto úloh je členěna do šesti kapitol, které na sebe dobře navazují. Autor čerpá z pouhých 13 informačních zdrojů, jejich výběr ale není zcela vhodný, jinak lze práci s nimi považovat za správnou. Obecný popis protokolů je založen na informacích z jediné referenční příručky komerčních výrobců. To se projevuje zejména u kapitoly 1 a zdroje [2], pojednávající o překladu NAT. V této kapitole jsou specifické pojmy používané společností Cisco prezentovány za všeobecně používané. V práci jsou použity některé zkratky, které nejsou odpovídajícím způsobem vysvětleny, například zkratky CCNP a CCNA. Text místy obsahuje zmatečné nebo nepřesné tvrzení, například opakovaná záměna pojmů emulace a simulace (byť jsou nejprve správně vysvětleny), tvrzení jako „vďaka čomu môžu členovia prispievať ku vývoju softvéru“ v 6.2.1 a jim podobné. Po formální stránce je práce zpracována uspokojivě. Bohužel podobné formální chyby, jako v laboratorních úlohách, se vyskytují v celé práci. Jazykový styl, který v práci převažuje často neodpovídá jazyku diplomové práce, autor často přechází z činného do trpného rodu, velmi rušivě na mě působí pasáže psané v první osobě množného čísla. V práci se vyskytují také typografické chyby, například chybné použití pomlčky, nejednotné odkazování na tabulky a obrázky, předložky na konci řádků. Přes uvedené nedostatky, které jsou spíše formální a student se jich mohl pečlivějším zpracováním práce vyvarovat, bylo zadání splněno, realizované úlohy jsou po úpravách použitelné jako výukový materiál a práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
C
Body
71

Otázky

eVSKP id 118214