ŠPIČÁK, M. Zvýšení výkonu přeplňovaného motoru pro Formuli Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2015.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Úkolem diplomové práce pana Milana Špičáka bylo navržení konstrukčních řešení pro zvýšení výkonu přeplňovaného motoru pro Formuli Student. Vzhledem ke skutečnosti, že výsledkem muselo být fungující hotové řešení, bylo nutné, aby diplomant kromě teoretické části zvládl také část konstrukční a experimentální. Stěžejní částí diplomové práce pana Špičáka byla kalibrace elektronické řídicí jednotky motoru. Diplomant postupoval při zpracování náročného zadání systematicky a samostatně. Postupně si osvojil dovednosti CAD konstruování, výpočtu a měření termodynamiky spalovacích motorů, elektroniky a kalibrace řídicích jednotek. Využíval efektivně jak poznatků získaných předchozím studiem, tak i všech potřebných konzultací. Je k diplomantově škodě, že ze samotného textu diplomové práce není úplně patrné diplomantovo osobní nasazení a čas, který zadanému úkolu věnoval. Vše ovšem vyvažuje fungující výsledek. Cíle diplomové práce byly splněny v celém rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Janoušek, Michal

Práce se zabývá zvýšením výkonu přeplňovaného motoru pro vůz Formule Student. V první části autor popisuje vliv počtu válců použitého motoru na body získané v jednotlivých disciplínách, bohužel však neobsahuje technické informace o konstrukčním uspořádání pohonných jednotek. V další části autor popisuje teoretický základ potřebný pro sestavení výpočtového modelu. Sestavení výpočetního modelu je však v práci věnována pouze malá část, rovněž není zřejmé jaké parametry výpočtového modelu byly upraveny pro dosažení korelace výpočtu a měření. Cíl zadání 3. není v práci vůbec obsažen, neboť výpočtová studie byla provedena pouze pro atmosférickou verzi motoru nikoli pro verzi přeplňovanou. Práce pokračuje volbou snímačů a akčních členů použitých pro testování motoru včetně jejich kalibrace. Autor v práci realizoval měření energie zapalovací cívky za účelem výběru nejvhodnější varianty. Dalším experimentem provedeným v rámci kalibrace motoru bylo měření reakční doby solenoidu vstřikovače, včetně měření průtoku při různém napětí v testovacím obvodu. V závěrečné části práce popisuje samotnou kalibraci motoru na měřícím stanovišti včetně uvedení vnější otáčkové charakteristiky v příloze G. Z přílohy práce je zřejmé, že pro kalibraci motoru byla v praxi využita vysokotlaká indikace. Zejména z příloh je patrné, že student odvedl při praktické realizaci kalibrace motoru velký objem práce, ovšem již provedená měření nebyl schopen interpretovat v diplomové práci. Přes uvedené výhrady práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod C
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 80419