LONDA, J. Návrh metod na hodnocení kapacit letištních subsystémů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Veselý, Petr

Cílem předložené diplomové práce je analýza současných metod pro výpočet kapacity letištních subsystémů a návrh metod hodnocení kapacity vybrané části letiště. Záměrem zadání bylo také směřování vypracování do oblasti softwarové simulace leteckého provozu. V úvodní teoretické části se diplomová práce zaměřuje na rozbor kapacitní problematiky dopravních letišť. Jsou zde uvedeny metody pro výpočet jak provozních ploch tak i částí letištního terminálu. Pro druhou část, která se měla v souladu se zadáním zaměřit praktickým směrem, si diplomant zvolil jako hodnocený subsystém vzletovou a přistávací dráhu. Byl sestaven model letiště s jednou vzletovou a přistávací dráhou v simulačním programu Visual Simmod a byla provedena řada experimentů. Nakonec byla provedena analýza a navrženy metody pro hodnocení kapacit vzletových a přistávacích drah za pomoci softwarové simulace. Z pohledu vedoucího diplomové práce lze konstatovat, že práce splnila požadavky zadání. Velmi kladně lze ohodnotit celkové uspořádání práce, práci s dostupnými zdroji a výstupy experimentů. Je nutné také ohodnotit velmi kladně přístup diplomanta k řešené problematice, jeho vlastní invenci a přínos při řešení praktické části, jakožto i schopnost seznámit se s použitím nových nástrojů pro řešení zadání. Dle názoru vedoucího lze ohodnotit diplomovou práci stupněm výborně (A).

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Chlebek, Jiří

Práce je rozdělana do pěti základních částí. V úvodní části diplomant vymezuje strukturu a rozdělení letišť (zde bych měl připomínku k ne zcela přesné interpretaci rozdělení letišť dle zákona č.49/1997 Sb.). V dalších částech se autor detailně věnuje charakteristice problematiky kapacity letišť a jejímu hodnocení ve vztahu k dráhovému systému v simulačním prostředí SIMMOD. V závěru se diplomant věnuje analýze výsledků - vlivu faktorů na kapacitu dráhy, samotné kapacity a následného možného zpoždění. Z fomálního a věcného hlediska bych autorovi vytknul ne zcela jednoznačné vymezení kategorií letadel (L/M/H str.19), uvádění grafů a diagramů bez dostatečného komentáře / resp. bez českých ekvivalentů jednotlivých parametrů, nepřesné používání zkratek (např. str.65 VPD), jejich nesprávný význam v seznamu zkratek (např. ATM, FAA, RWY, VMC) a jeho neúplnost. V práci se autor rovněž nevyhnul, některým překlepům a nestejnému zarovnání textu. V podkapitole 3.1.2 (str.19) diplomant vymezuje jednotlivé druhy rozstupů, není zřejmé z jakého důvodu nepoužil jako zdroj příslušný předpis, ale několik publikací správně uvedených jako zdroje. Navíc jsou zde uvedeny časové rozstupy pouze mezi dvěma odlétávajícími letadly, přestože předpis L4444 uvádí více možných variant (přílety, přílet x odlet, posunutý práh dráhy, opačný směr apod.). Při popisu této problematiky autor zcela opomenul zvláštní označení SUPER.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 63981