TELECKÝ, V. Vliv aerodynamických sil na jízdní komfort vozidla a polohu karoserie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2016.

Posudky

Posudek vedoucího

Blaťák, Ondřej

Diplomová práce pana Teleckého je zaměřena na vliv aerodynamických sil na jízdní komfort vozidla a polohu karoserie. Jedná se o dosti specifické téma, které však reflektujte reálné problémy a otázky, které se objevily při řešení technických úkolů v rámci smluvního výzkumu Ústavu automobilního a dopravního inženýrství. Pan Telecký ke zpracování diplomové práce přistupoval iniciativně a samostatně. Jednotlivé cíle dané zadáním byly splněny. V některých případech chybí lepší logická provázanost jednotlivých řešených úkolů a také detailnější a pochopitelnější analýza dosažených výsledků. Toto ale může být dáno specifičností řešeného tématu. Diplomová práce pana Teleckého je po grafické i stylistické stránce na dobré úrovni. Může tak být dobrým výchozím bodem pro další a hlubší analýzy zkoumané problematiky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Hejtmánek, Petr

Diplomová práce pana Teleckého se zabývá výpočtovou analýzou vlivu aerodynamických parametrů na změnu polohy karoserie automobilu a na charakteristiky jízdního komfortu. Úvodní teorie je až příliš rozsáhlá, objevují se zde nepřesné definice některých pojmů z oblasti aerodynamiky, navíc autor zavádí zcela nové a nejasné termíny, např. tlumivost, gaugeův senzor. V řešení dílčích úkolů se objevují taktéž určité nejasnosti, například v kapitole 3 jsou do vzorců dosazovány veličiny v nevhodných jednotkách (km/h místo m/s) a ačkoliv jsou výpočty řádově správně, přesto jsou z neznámých důvodů uvedené výsledky chybné, byť jen asi o 5%. U výpočtu vlastních frekvencí jsou naopak do rovnic dosazované špatné hodnoty, ale výsledky jsou správně. V kapitole zabývající se určováním změny polohy vozidla v aerodynamickém tunelu je v textu uvedeno, že brzdná síla působí jen na zadních kolech (zatažená ruční brzda), nicméně následující grafické schéma sloužící pro odvození silových poměrů zobrazuje přední nápravu s brzdnou silou, proto není jisté, zda odvozené rovnice a výsledky jsou správné. Nadále se objevují nezvyklé či zastaralé pojmy, např. subtangenta pneumatiky, součinitel tlumení. Z grafického hlediska jsou některé obrázky slabší kvality, grafy zobrazující profily tratí jsou nepřehledné, navíc v celé práci není žádné číslování obrázků s grafy. Naopak vyzdvihnout lze kapitolu simulací v programu MSC.Adams, která je jasná, přehledá a přináší hodnotné poznatky. Ačkoliv práce popisuje a zpracovává zajímavou a netradiční problematiku, a zjištěné závěry jsou jistě přínosné, mnohé závažné chyby její hodnocení značně srážejí.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis D
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 92218