STRAKA, V. Kulturní vývoj e-Sportů: Obsah, kontext a kultura [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Ellederová, Eva

Předložená bakalářská práce se zaměřuje na doposud jen výjimečně řešené téma kompetitivního hraní počítačových her (tzv. elektronického sportu či eSportu). Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole autor prostřednictvím poměrně rozsáhlé rešerše podrobně stopuje vývoj elektronického sportu, popisuje vývoj arkád, kompetitivní online scény, první turnaje a ligy. Druhá kapitola seznamuje čtenáře se současným stavem profesionální scény, kde se převážně soustředí na Jižní Koreu, která tomuto sportovnímu soutěžení dominuje, dále na Čínu, Ameriku a na výběr z evropských zemí (Skandinávii, Německo a Rusko). V další kapitole autor popisuje specifické herní žánry e-sportů, mezi které patří týmové MOBA hry, karetní, akční, bojové a strategické real-time hry. Čtvrtá kapitola řeší problematiku profesionálních hráčů, kde se autor převážně soustředí na socializační aspekty, rasovou a genderovou problematiku e-sportů. V poslední kapitole je následně diskutována problematika e-sportů jako plnohodnotné herní kultury. Práce splňuje stanovený cíl, jasně vymezuje zkoumanou problematiku obsahu, kontextu a kultury e-sportů. Teoretický rámec práce je precizně zpracován s kvalitní rešerší relevantní literatury, což svědčí o autorově promyšleném přístupu a schopnosti kriticky hodnotit a analyzovat prostudované zdroje, interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry včetně námětů pro další studie a výzkum v kontextu řešeného tématu. Jazyková a stylistická stránka práce je na dobré úrovni, jen místy koherenci textu práce narušují některé neobratně formulované věty. Z formálního hlediska odpovídá práce stanoveným kritériím: má přehlednou a logickou strukturu a obsahuje všechny potřebné náležitosti. Z důvodu specifického zaměření práce autor zvolil poznámkový aparát, který vhodně doplňuje hlavní text. Citace v textu a seznamu literatury jsou uváděny správně v souladu s citační normou APA Style.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Reich, Pavel

Práce velmi podrobně a přehledně popisuje e-sporty z různých pohledů od historie, přes nejčastější žánry, až po sociální aspekty související s tímto tématem. Autor prokázal hluboký vhled do tohoto tématu. Práce má jasnou a logickou strukturu, zásadním problémem je však nedostatečné uvádění zdrojů v textu. Odkazy na použitou literaturu lze nalézt hlavně u doslovných citací, ve zbytku textu jsou ale uváděny jen občas. Přitom se zcela evidentně jedná o informace převzaté z jiných zdrojů, nejedná se o všeobecně známá fakta a nemůže se ani jednat o znalosti autora o daném tématu (např. v kapitole 2.3.2.1 jsou uváděny přesné finanční částky, v kapitole 3.1.3. je zmiňován konkrétní jihokorejský zákon týkající se hraní her atd.) V důsledku toho není možné určit, co v práci pochází ze kterého zdroje a zda se skutečně jedná o parafráze, nebo jestli některé části textu nebyly ze zdrojů, které jsou uvedeny pouze v bibliografii, převzaty doslovně. Dalším důsledkem absence zdrojů je i to, že text se jeví spíše jako povídání o daném tématu, a nikoliv jako odborná práce. Jazyk práce je na velmi vysoké úrovni jak po gramatické, tak po stylistické stránce. Několik drobných chyb a překlepů se vyskytuje především ke konci práce.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 111835