HRADIL, M. Rozvoj konkurenceschopnosti podniku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Zich, Robert

Téma práce a řešený problém jsou spíše průměrně náročné, odpovídající charakterem spíše bakalářským pracem. Na úrovni magisterské práce by dané téma mělo být řešeno více do hloubky a s využitím komplexnějších přístupů. Autor volí základní přístup, který uplatňuje v přijatelné míře. Ne vždy byly dodrženy termíny harmonogramu zpracování práce - zejména při finalizaci práce, což se negativně odrazilo na celkové úrovni práce. Na druhou stranu je třeba konstatovat, že předložená opatření by měla vést k jistému zlepšení fungování daného podniku. Otázka: Jakou konkurenční stratergii volí firma a jakou její konkurenti? Jaká je atraktivita daného odvětví? Jakým způsobem je možné poojmout ekonomické hodnocení rozvoje konkurenceschopnosti?

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů C Cíle práce jsou definovány v kontextu konkrétních problémů reálné firmy. Vlastní vymezení cílů je spíše obecné. Zaměření práce je zřejmé, náročnost tématu je spíše průměrná. Cíle práce jsou naplněny na přijatlené úrovni.
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod C Autor aplikuje základní přístupy a nástroje analýz. Vymezení metodiky je velmi stručné. Teoretická východiska se opírají a základní teoretické poznatky. Pro zaměření práce jsou dostačující. Souhrn teoretických východisek je spíše anotací obsahu teorie. Ne všechna zvolená východiska jsou dostatečně aplikována - např. konkurenční strategie.
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry D Ekonomická stránka podniku je analyzována velmi povrchně. Analytická část je celkově zpracována spíše popisně - např. marketingový mix nebo základní charakteristika hodnotového řetězce. Vymezení tvorby hodnoty s využitím hodnotového řetězce je použitelné. Závěry některých analýz jsou poměrně obecné - např. SLEPT, Porter. Obecně volí autor spíše popisný styl analýz, což snižuje vypovídací hodnotu. Potenciál benchmarkingu jako analytického nástroje mohl být lépe využit. Struktura analýzy mohla být lepší - prolíná se externí a interní pohled. Souhrnné zhodnocení ve formě SWOT analýzy je s ohledem na situaci firmy přehnaně optimistické. Některé faktory jsou špatně zařazeny. Větší důraz bylo vhodné klást na oblast potenciálu rozvoje konkurenceschopnosti.
Praktická využitelnost výsledků E Návrhům chybí celková koncepce - jde spíše o soubor dílčích opatření, která mohou být obecně přínosná. Autor se správně drží struktury marketingového mixu nicméně konkretizace pozitivních dopadů na konkurencehospnost je slabá. Větší důraz měl být kladen rovněž na kvantifikaci nákladů a přínosů opatření. Prezentované údaje jsou velmi základní a minimálně podložené.
Uspořádání práce, formální náležitosti, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň B Práce neobsahuje zásadní formální nedostatky. Lépe mohla být volena struktura analytické části.
Práce s informačními zdroji, včetně citací C Nepřesné citace v praktické části - např. tabulka 1, tabulka 15.
Navrhovaná známka
D

Posudek oponenta

Kandus, Bohumil

V teoretické části diplomová práce shrnuje přehledně všechny faktory související s konkurenceschopností firmy včetně vysvětlení a popisu hodnotového řetězce, marketingového mixu a nástrojů marketingu. Všechny tyto aspekty byly aplikovány u reálné firmy zabývající se výrobou fotokalendářů. Popisovaná poměrně malá firma působí svou činností na trhu jako společnost s ručením omezeným zabývající se výrobou, obchodem a službami, které nabízí především individuálním zákazníkům jen prostřednictvím internetového obchodu, sociálních sítí a placené reklamy. Pro popis ekonomické situace a konkurenceschopnosti této firmy na trhu bylo zvoleno porovnání analýzy vybraných ukazatelů s dalšími dvěma firmami s podobným sortimentem fotokalendářů. Výsledky této analýzy byly vyjádřeny bodovým zhodnocením, z kterého vyplynuly slabé stránky popisované (hodnocené) firmy. S použitím jednotlivých metod z teoretické části práce byly diplomantem navrženy optimální možné způsoby a postupy řešení směřující ke zvýšení konkurenceschopnosti firmy a tím i ke zlepšení ekonomických ukazatelů. Součástí navrhovaných opatření bylo také doporučení pro vybudování kamenné prodejny a rozšíření nabízeného sortimentu výrobků. Z pohledu jednotlivých bodů zadání je diplomová práce vypracována velmi dobře s možností využití zpracovaných výsledků řešení pro reálnou firmu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění stanovených cílů A
Zvolený postup řešení, adekvátnost použitých metod B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Praktická využitelnost výsledků B
Struktura práce, použitá terminologie a odborná jazyková úroveň C
Práce s informačními zdroji B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 119961