FRIČOVÁ, B. Omezování emisí CO2 v letecké dopravě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Kaddour, Mirvat

Zadání diplomové práce vyžadovalo od studentky značné úsilí a to jak z hlediska aktivního využití znalostí získaných v průběhu studia, tak i z nutnosti nastudovat a orientovat se v otázkách, které se v současné době vyvíjejí, diskutují a uvádějí do praxe. Problematika omezování škodlivých emisí z leteckých motorů je nezanedbatelným problémem dalšího rozšiřování letecké dopravy. Před zpracováním své diplomové práce se diplomantka musela na doporučení vedoucí zaměřit na problematiku dokumentů vydaných v EU i mezinárodní organizací ICAO, které se na ekologii a emisní limity zaměřuji a vydávají odpovídající dokumenty. V průběhu zpracování diplomové práce využívala konzultací, které byly zaměřeny především na ujasnění obsahu jednotlivých kapitol a na diskuzi k získaným dokumentům a způsobu zpracování jednotlivých kapitol diplomové práce. Zpracováním své diplomové práce dokázala schopnost samostatně se orientovat a posuzovat informace ve vydávané a doporučené literatuře i internetu v problematice tvorby právních dokumentů o omezováním emisí v letecké dopravně. Obsah diplomová práce je v souladu se zadáním. Analyzuje problematiku emisí, shrnuje aktivity ICAO i EU v oblasti snižování emisí, uvádí i energetické a ekonomické možnosti alternativních paliv. Proto diplomovou práci Bc. Barbory Fričové doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Šplíchal, Miroslav

Cílem práce bylo zmapovat současný stav problematiky omezování emisí CO2 v letecké dopravě s důrazem na mezinárodní regulaci především ze strany ICAO. Měly být zohledněny zkušenosti EU ze snižování emisí CO2 v letecké dopravě, dále bylo požadováno zhodnocení dopadu chystaných regulací, předložení možných řešení a zhodnocení realizovatelnosti připravovaných opatření. Vlastní práce má včetně obsahu, seznamu použitých zdrojů a zkratek 92 stran a je zpracovaná ve slovenštině. Autorka rozdělila práci do 4 hlavních kapitol, ve kterých postupně pojednává o mapování globální letecké dopravy a hodnocení Emisí CO2, v další části popisuje evropský přístup k problematice omezování emisí CO2, dále pak popisuje emisní standard ICAO. Poslední část práce je pak věnována problematice biopaliv. Z hlediska rozsahu jednotlivých kapitol je patrná jistá neproporčnost práce. Zatímco je věnován poměrně velký prostor systému EU ETS a biopalivům, tak kapitola popisující přístup ICAO, která má být dle zadání práce stěžejní, má rozsah pouhých 5 stran. Autorka rovněž mohla jednotlivé kapitoly lépe propojit logickou strukturou, např. u kapitoly 4 není z práce zcela zřejmé, proč je do práce zařazena. Toto sice autorka uvádí v závěru práce, avšak bez jakékoliv analýzy, která měla být provedena v předchozích kapitolách. Z celkového pohledu, je v práci prezentováno množství převzatých informací, ve kterých je obtížné se orientovat, tím je značně snížen přínos práce. Grafická úprava práce je dobrá, ale obrázky prezentované v práci by mohly být v lepším rozlišení a čitelnější.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry D
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 71644